ماهیت حکم یا دستور فروش املاک مشاع

ماهیت حکم یا دستور فروش املاک مشاع

درتاریخ : 1391/12/14 به شماره : 9109970220801501

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 8 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: حکم و قرار، دستور فروش ملک مشاع، دستور قضایی، مال مشاعمال مشاع، دستور فروش ملک مشاع، حکم و قرار، دستور قضایی

چکیده رای

در مورد خواسته فروش املاک مشاع، دادگاه مکلف به صدور دستور بوده و تصمیم دادگاه نمی‌تواند به صورت حکم صادر شود.

رای بدوی

به تاریخ 18/2/1391 آقای ر.خ. به‌ وکالت از خانم‌ها م.د.، م.د. دادخواستی به طرفیت آقایان م.ف.، ع.ف. به‌ خواسته صدور دستور فروش یک‌دستگاه آپارتمان به پلاک ثبتی … فرعی از … اصلی واقع در بخش … تهران، با‌ لحاظ خسارات دادرسی به جهت عدم قابلیت افراز را تقدیم این دادگاه کرده‌اند. دادگاه با توجه به پاسخ استعلام واصله از ثبت منطقه و مالکیت مشاعی و مساوی نام‌بردگان بر ملک مورد ترافع و عدم‌قابلیت افراز آن، و عدم توافق مالکین در مقام فروش ملک و قطعی‌شدن نظریه ثبت منطقه و نظر به لایحه دفاعیه شماره … مورخ 10/8/91 خواندگان محترم دعوی و احراز عدم حصول توافق بین مالکین در جهت فروش ملک با تراضی، به‌واسطه نحوه اقدام در جهت فروش و اذعان و اقرار به عدم حصول توافق، و با توجه به اعتقاد این دادگاه مطابق رویه قضایی پاره‌ای از محاکم به حکم فروش، نه دستور فروش، و مستنداً به مدلول ماده 4 قانون افراز و فروش املاک مشاع و لحاظ مواد 7، 8، 9 و10 آیین نامه اجرایی قانون مذکور ومستنداً به مواد 1257، 1258، 1275، 1280، 1284، 1286، 1321، و1324 قانون مزبور و 197و 198 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی حکم بر فروش آپارتمان مورد ترافع منطبق بر مقررات قانون اجرای احکام مدنی و تقسیم وجه حاصل از فروش پس از کسر هزینه عملیات اجرایی بین مالکین صادر و اعلام می‌دارد در خصوص هزینه های دادرسی وخسارات دادرسی چون مالکین منطبق بر حق مالکیت، راضی به عدم فروش با توافق نشده‌اند بنابر این توسل به قانون امری اجتناب ناپذیر است و لزوماً با لحاظ قاعده تسبیب مجرایی برای پرداخت خسارت نمی‌باشد، این قسمت از خواسته خواهان‌ها محکوم به بی حقی است. بدین‌ وصف دادگاه با توجه به حصول شرایط تبصره ماده 331 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی نسبت به خواندگان و حصول بند الف ماده استنادی نسبت به خواهان‌ها از حیث میزان خسارت، حکم صادره حضوری و قطعی است.

رئیس شعبه 86 دادگاه حقوقی تهران ـ یزدانی

رای دادگاه تجدید نظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقایان م.ف ، ع.ف. به طرفیت خانم‌ها م.ر.، م.ر. نسبت به دادنامه شماره 00807 مورخه 22/8/91 صادره از شعبه 86 دادگاه عمومی حقوقی تهران که به‌موجب آن حکم بر فروش آپارتمان پلاک ثبتی … فرعی از … اصلی، بخش … تهران منطبق بر مقررات قانون اجرای احکام مدنی و تقسیم وجه حاصل از فروش پس از کسر هزینه عملیات اجرایی بین مالکین صادر شده است. نظر به‌اینکه مطابق نص صریح ماده 4 قانون افراز و فروش املاک مشاع، و مطابق خواسته خواهان به‌شرح دادخواست تقدیمی، دادگاه نخستین موظف به صدور دستور فروش بوده است، خارج از خواسته رأی داده است. اجتهاد مقابل نص، صحیح نیست. بنابراین دادگاه حکم صادره را دستور تلقی و چون دستور، رأی نیست تا قابل درخواست تجدیدنظر باشد، به‌استناد مواد 2 و 357 قانون آیین دادرسی دادگاه‌‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی، قرار رد درخواست تجدیدنظر صادر می‌گردد. مقرر می‌دارد دفتر پرونده به دادگاه نخستین اعاده تا دادگاه محترم صادرکننده دستور نسبت به اجرای آن اقدام نماید. رأی قطعی است.

رئیس شعبه 8 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه

صفیری ـ امیری

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.