اثر اشتباه در تشخیص محدوده طرح های عمرانی در اعتبار قرارداد تملک

اثر اشتباه در تشخیص محدوده طرح های عمرانی در اعتبار قرارداد تملک

درتاریخ : 1392/06/24 به شماره : 9209970223500725

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 35 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: حقوق شهری و اراضی، طرح عمرانی شهرداری، تملک اراضی

چکیده رای

اشتباه در تشخیص محدوده طرح عمرانی،تأثیری در اعتبار حقوقی قراردادی که شهرداری با مالک جهت تملک ملک وی منعقد نموده است، ندارد.

رای بدوی

درخصوص دعوی آقای م.پ. به‌طرفیت شهرداری به‌خواسته اعلان بی‌اعتباری و بطلان توافق‌نامه عادی 34704/14/79 ـ 4/5/79 تنظیمی فی‌مابین خواهان و خوانده و ابطال سند قطعی غیرمنقول به‌شماره 5170 ـ 22/5/79 تنظیمی در دفترخانه اسناد رسمی شماره …. تهران نسبت به سهمی خواهان از قطعه 113 تفکیکی از پلاک 729/124 اصلی از بخش 11 تهران و درنتیجه اعاده مالکیت خواهان با احتساب کلیه خسارات قانونی وارده، بدین توضیح که 1000 سهم مشاع از1300 سهم از قطعه 113 از پلاک 729/124 اصلی از بخش 11 تهران به‌نام خواهان بوده که با مراجعه به شهرداری جهت اخذ پروانه ساختمانی و اعلام شهرداری مبنی بر اینکه پلاک مذکور در طرح شهرداری می‌باشد به‌موجب توافق‌نامه اعلامی و سند رسمی به‌نام شهرداری شده است و حال کاشف از آن به‌‌عمل ‌آمده محل مزبور در طرح نبوده است و شهرداری اشتباه نموده و با مراجعه به شهرداری جهت ابطال توافق‌نامه مذکور تاکنون نتیجه‌ای نگرفته لذا تقاضای صدور حکم به‌شرح خواسته را دارد دادگاه پس از استماع اظهارات خواهان و نمایندگان حقوقی خوانده دعوی، نظر به اینکه امکان تحقیق و بررسی اینکه محل مزبور در طرح شهرداری واقع گردیده یا خیر برای خواهان وجود داشته واصل بر صحت انجام معاملات می‌باشد و انگیزه در صحت انجام معامله تأثیری ندارد و خواهان حتی بدون رعایت تشریفات قانونی مربوط به نحوه تملک و ارجاع امر به کارشناسی، با شهرداری توافق نموده و وجه آن را بیش از یک دهه قبل (سال1379) دریافت نموده است لذا دادگاه دعوی خواهان را وارد تشخیص نداده و مستنداً به اصل صحت و لزوم و حاکمیت اراده و مواد 219و223 قانون مدنی حکم به بی‌حقی خواهان صادر و اعلام می‌دارد رأی صادره ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدید‌نظر در محاکم تجدید‌نظر استان می‌باشد. 
رئیس شعبه 216 دادگاه حقوقی تهران ـ مجرد

 

رای دادگاه تجدید نظر

تجدیدنظرخواهی آقای م.پ. با وکالت آقایان ع.ح. و م.د. به‌طرفیت شهرداری نسبت به دادنامه شماره 124…92 ـ 25/2/92 صادره از شعبه 216 دادگاه حقوقی تهران که به‌موجب آن حکم بر بی‌حقی وی به‌خواسته اعلان بی‌اعتباری و بطلان توافق‌نامه عادی مورخ 4/5/79 به‌شماره 34704/14/79 صادرشده است وارد و موجه نمی‌باشد زیرا ملک متنازعٌ‌فیه در ازای دریافت قیمت روز ملک در قالب اعطای تراکم و بدون تأثیر طرح به تجدیدنظر خوانده واگذارشده و ثمن آن در همان زمان پرداخت‌شده است و دفاعیات وکلای محترم تجدیدنظرخواه مبنی بر اینکه موکل ‌علی‌رغم میل باطنی و بدون هیچ‌گونه رضایتی ملک خود را به شهرداری واگذار کرده است متکی به دلایل حقوقی نمی‌باشد و دلیلی جهت اثبات آن ابراز نشده است بنابراین تقاضای مطروح انطباقی با جهات درخواست تجدیدنظر مقیده در ماده 348 قانون آیین دادرسی مدنی نداشته و دادنامه یادشده با توجه به محتویات پرونده و رعایت مقررات و اصول و قواعد دادرسی و موازین قانونی صادرشده و در این مرحله از رسیدگی دلیل جدید که مستلزم نقض دادنامه مذکور باشد اقامه نشده است و بر استدلال و استنباط دادگاه خدشه‌ای وارد نمی‌باشد لذا با رد اعتراض دادنامه تجدیدنظرخواسته را مطابق ماده 358 از قانون مرقوم عیناً تأیید و استوار می‌نماید این رأی قطعی است. 
رئیس شعبه 35 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
 پورفلاح ـ زیوری

 

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.