ارائه اصول اسناد در جلسه اول دادرسی

ارائه اصول اسناد در جلسه اول دادرسی

درتاریخ : 1392/06/20 به شماره : 9209970220100657

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 1 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: جلسه اول دادرسی، ارائه اصل اسناد، قاعده آمره، قرار ابطال دادخواست، قرار رد دعوا

چکیده رای

تکلیف خواهان به ارائه اصول اسناد در جلسه نخست دادرسی جنبه آمره داشته و ضمانت اجرای آن صدور قرار ابطال دادخواست است نه قرار رد دعوا.

رای بدوی

درخصوص دادخواست 1 ـ ح. 2 ـ م.ح. 3 ـ ح. 4 ـ م. 5 ـ ز. 6 ـ ف. 7 ـ الف. 8 ـ ع. 9 ـ ع. 10 ـ م. همگی به شهرت الف. 11 ـ ص. الف. با وکالت ف.الف. به‌طرفیت ح. ق. با وکالت خانم ز.ش. به‌خواسته مطالبه‌ی مبلغ 970/563/121 ریال بابت اصل خواسته و مطالبه‌ی خسارت تأخیر تأدیه از تاریخ انعقاد مبایعه‌نامه تا زمان اجرای حکم به انضمام کلیه خسارات قانونی و حق‌الوکاله وکیل و درخصوص دادخواست تقابل ح. ق. به‌طرفیت 1 ـ ح. 2 ـ م.ح. 3 ـ ح. 4 ـ م. 5 ـ ز. 6 ـ ف. 7 ـ الف. 8 ـ ع. 9 ـ ع. 10 ـ م. همگی به شهرت الف. 11 ـ ص. الف. مبنی بر الزام خواهان‌های اصلی به تنظیم سند رسمی با احتساب خسارات دادرسی. نظر به اینکه وکلای طرفین دعوی از ارائه اصل مبایعه‌نامه استنادی که کپی آن پیوست است اظهار عجز نموده‌اند علاوه بر این هر دو کپی ارائه‌شده مفاد آن (در رابطه با وجوه پرداختی) مغایرت داشته لذا دعوی خواهان‌ها (اصلی و تقابل) به کیفیت مطروحه قابلیت استماع نداشته بنابراین به استناد ماده 2 و 96 قانون آیین دادرسی مدنی قرار رد دعوی نامبردگان صادر و اعلام می‌دارد. قرار صادره ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران است. 
رئیس شعبه 153 دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ استواری

 

رای دادگاه تجدید نظر

دادنامه تجدیدنظرخواسته به ‌شماره 9209970231800058 مورخ 27/1/92 صادره از شعبه 153 دادگاه عمومی حقوقی تهران که به‌موجب آن قرار رد دعوی تجدیدنظر خواهان‌ها 1 ـ ع. 2 ـ ح. 3 ـ م. 4 ـ ح. 5 ـ م.ح. 6 ـ ف. 7 ـ الف. 8 ـ ز. 9ع. ـ 10 م. همگی شهرت الف. 11 ـ ص. الف. با وکالت خانم ف. الف. به‌طرفیت تجدید‌نظر خوانده ح. ق. با وکالت خانم ز.ش. به‌خواسته مطالبه مبلغ 970/563/121ریال بابت اصل خواسته و مطالبه خسارت تأخیر تأدیه از تاریخ انعقاد مبایعه‌نامه تا زمان اجرای حکم با انضمام کلیه خسارات قانونی و حق‌الوکاله وکیل اصدار گردیده است مآلاً موافق قانون و مقررات موضوعه بوده و اعتراض به‌شرح لایحه اعتراضیه وارد و متضمن جهت موجه در نقض آن نمی‌باشد زیرا اولاً یکی از تکالیف و وظایف خواهان که جنبه امری دارد آن است که در اولین جلسه دادرسی اصول و اسناد و مدارکی را که به استناد آن‌ها طرح کرده است همراه خود بیاورد و ضمانت اجرای عدم انجام این تکلیف قرار ابطال دادخواست می‌باشد ثانیاً به‌شرح صورت‌جلسه مورخ 27/1/1392 دادگاه نخستین وکیل تجدیدنظر خواهان‌ها از ارائه اصل مبایعه‌نامه عادی اظهار عجز نموده و از قول موکلینش اعلام نموده‌اند که گم‌شده است و حتی وکیل تجدید‌نظر خوانده فعلی نیز اعلام نموده که اصل مبایعه‌نامه را ندارد که با این اوصاف و بدون اصول مدارک رسیدگی قانونی نبوده است و نکته مهم آن است که مستند اصلی پذیرش دعوی اصل مبایعه‌نامه بوده که اساساً در دسترس طرفین نبوده است ثالثاً طرفین در این مرحله ضمن قبول وقوع معامله اعلام نموده‌اند که اصل آن را حاضرند به دادگاه تقدیم نمایند که این امر مؤثر در مقام نبوده و قابل‌پذیرش نیست زیرا قانون‌گذار برای ارائه اصول و اسناد شرایط زمانی و مکانی خاصی قائل شده و شخص می‌بایستی در آن زمان به تکلیف قانونی خود عمل نماید. بنابراین دادگاه بدوی چون بدون ملاحظه اصل مبایعه‌نامه امکان صدور رأی برایش متصور و مقدور نبوده و دلایل دیگری نیز وجود نداشته بایستی قرار ابطال دادخواست اصدار می‌نمود نه قرار رد دعوی زیرا در قابل‌شنیدن دعوی تردیدی وجود ندارد فلذا با اصلاح قرار رد دعوی به ابطال دادخواست نخستین و به استناد ماده 355 از قانون آیین دادرسی مدنی قرار صادره را از حیث نتیجه ‌تأیید می‌نماید. رأی صادره قطعی است. 
مستشاران شعبه 1 دادگاه تجدید‌نظر استان تهران 
توکلی ـ کریمی

 

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.