ارجاع قرار عدم صلاحیت صادره از سوی شوراهای حل‌اختلاف به دیوان‌عالی کشور

ارجاع قرار عدم صلاحیت صادره از سوی شوراهای حل‌اختلاف به دیوان‌عالی کشور

درتاریخ : 1392/06/20 به شماره : 9209970909100215

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 3 دیوانعالی کشور صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: شورای حل اختلاف، قرار عدم صلاحیت، دیوان‌عالی کشور

چکیده رای

قرار عدم صلاحیت صادره از سوی شوراهای حل اختلاف، به‌علت عدم صدق عنوان قرار عدم صلاحیت بر آن و عدم ذکر نام شورا در عداد مراجعی که قرار عدم صلاحیت آنها قابل رسیدگی در دیوان‌عالی کشور می‌باشد، قابل طرح و اظهارنظر در دیوان‌عالی کشور نیست.

خلاصه جریان پرونده

در تاریخ 17/10/90 و 22/12/1390 شعبان و ق.الف. و ن.ن.ی با وکالت ع.ب. علیه م.، ق.ب. و اداره ثبت اسناد و املاک قوچان در شورای حل اختلاف شهر قوچان اقامه دعوی و درخواست رسیدگی و صدور حکم به اثبات مالکیت بر پلاک 48 فرعی از 120 اصلی بخش 2 قوچان و اصلاح حدود ثبتی را کرده‌اند. حوزه شماره 2 شورای حل اختلاف پس از رسیدگی و جلب نظر کارشناس طی دادنامه شماره 572 ـ 3/10/91 در مورد اداره ثبت، قرار ابطال دادخواست صادر کرده است، راجع به خواسته اول، حکم بر اثبات مالکیت خواهان‌ها بر پلاک 48 فرعی از 120 اصلی بخش 2 قوچان صادر نموده است. درباره اصلاح حدود ثبتی پلاک مرقوم خواهان‌ها را ارشاد کرده که به اداره ثبت مراجعه نمایند. آقای ر.الف. به وکالت از خواندگان از رأی صادره درخواست تجدیدنظر کرده است. شورای حل اختلاف بعداً رأی اصلاحی شماره 682 ـ 30/11/91 در مورد پلاک ملکی خواندگان صادر نموده است. از آن تجدیدنظرخواهی گردیده است. شعبه دوم دادگاه عمومی (مدنی) قوچان، طی دادنامه شماره 9209975189200294 ـ 9/4/92 بخش اول دادنامه تجدیدنظر خواسته را با توجه به سوابق رسمی مالکیت در اداره ثبت تحصیل حاصل تلقی و ضمن نقض آن قرار عدم استماع دعوی را صادر نموده است ولی در مورد اصلاح حدود ثبتی پلاک 48 فـرعی از 120 اصلـی چنیـن رأی داده اسـت: (… بـا عنایـت به این‌که دادگاه قسمت اخیر دادنامه تجدیدنظر خواسته مبنی بر ارشاد خواهان‌های بدوی به مراجع ثبتی را به‌‌طور ضمنی قرار عدم صلاحیت تلقی می‌نماید و با توجـه به این‌که در نظام حقوقی ما قرار عدم صلاحیت قابلیت اعتراض ندارد و در این مورد با استناد به ماده دو قانون آیین دادرسی مدنی قرار رد دادخواست تجدیدنظرخواهی صادر می‌نماید و … در مورد دادخواست … ابطال تحدید حدود پلاک 45 فرعی از 119 اصلی … قرار مقتضی صادر و در نهایت پرونده را تکمیلاً … در قسمت قرار عدم صلاحیت در اجرای ماده دو شورای حل اختلاف و ماده 28 قانون آیین دادرسی مدنی به دیوان‌عالی محترم کشور ارسال نماید …» پس از اعاده پرونده به شورای حل اختلاف دستور داده شده پرونده برای رسیدگی به قرار صادره به دیوان کشور ارسال شود. بعد از ورود آن به دبیرخانه دیوان‌عالی کشور رسیدگی به آن در دستور کار این شعبه قرار گرفته است.

رای دیوان

خواهان‌ها در دادخواست اولیه دو خواسته تحت عنوان اثبات مالکیت و اصلاح حدود ثبتی پلاک 48/120 بخش دو قوچان هر یک مقوم به مبلغ ده میلیون ریال مطرح کرده‌اند و سپس در دادخواست دیگری با وکالت آقای ع.ب. به خواسته ابطال حدود ثبتی پلاک 45/119 بخش دو خواندگان مقوم به مبلغ سیصد و ده هزار تومان تقدیم شورای حل اختلاف نموده‌اند. شورای حل اختلاف به اثبات مالکیت رسیدگی و رأی صادر کرده است. اما دعوی اصلاح حدود ثبتی ملک خواهان‌ها را در صلاحیت شورا ندانسته و طبق تبصره ذیل ماده 8 قانون شوراهای حل اختلاف با ارشاد طرفین به اداره ثبت پرونده را بایگانی کرده است و خواسته دیگر که ابطال حدود ثبتی پلاک 45/119 است و به تبع خواسته فوق متحدالمنشأ هستند و مسکوت مانده، تابع همان حکم است لذا اولاً ـ تصمیم شورای حل اختلاف در مورد ارشاد طرفین در رجوع به اداره ثبت و بایگانی کردن پرونده رأی تلقی نمی‌شود تا قابل تجدیدنظر باشد و قرار عدم صلاحیت هم تلقی نمی‌گردد که مورد تأویل شعبه دوم دادگاه عمومی (مدنی) قوچان قرار گرفته است. آن‌ها ماهیت حقوقی جداگانه دارند. ثانیاً ـ آنچه که طبق بخش دوم ماده 28 قانون آیین دادرسی مدنی قابل طرح و تشخیص در دیوان‌عالی کشور است قرار عدم صلاحیت صادره از سوی دادگاه‌های عمومی، نظامی و انقلاب و تجدیدنظر به اعتبار مراجع غیر قضایی است و قرار عدم صلاحیت صادره از سوی شوراهای حل اختلاف از شمول ماده مرقوم خارج و قابل طرح و اظهارنظر در دیوان‌عالی کشور نیست، علی‌هذا مقرر می‌دارد دفتر پرونده اعاده گردد.
رییس شعبه 3 دیوان‌عالی کشور ـ مستشار
غفارپور ـ شاملو

 

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.