استعلام اعتبار صادر کننده چک

  • عمومی
  • دادراه
  • No Comments
  • ۲ بهمن ۱۳۹۷

استعلام اعتبار صادر کننده چک

افرادی که در معاملات، قراردادها و دیگر امور خود چک دریافت می کنند و می خواهند آن را نقد کنند، همیشه این نگرانی را دارند که آیا صادر کننده چک فردی قابل اعتماد و دارای اعتبار است؟ آیا چک این شخص نقد خواهد شد؟ آیا  صادر کننده، چک برگشتی داشته است؟

اشخاصی که می خواهند چک را دریافت کنند می دانند که اگر حساب صادر کننده چک موجودی نداشته باشد با مشکلات فروانی روبرو خواهند شد. این نگرانی به خصوص زمانی که با صادر کننده چک ارتباط مالی و تجاری قبلی نداشته باشند دوچندان می شود و در پی اطلاع از اعتبار صادر کننده چک هستند و نهایتاً زمانی که راهی برای اطلاع از اعتبار او نمی یابند اصل را بر اعتماد می گذارند و چک را از طرف مقابل دریافت می کنند.

اما بهتر است بدانید که این عدم اطلاع از اعتبار صادر کننده چک مربوط به گذشته است و در حال حاضر امکان استعلام اعتبار صادر کننده چک فراهم شده است و میتوان در صورتی که اعتبار صاحب چک پایین است، از دریافت چک خودداری کرد و با آگاهی بیش تری نسبت به انجام معامله و دریافت چک اقدام نمود.

برای اطلاع از اعتبار صادر کننده چک، سامانه صدور یکپارچه الکترونیک دسته چک (صیاد) راه اندازی شده است که می توان به صورت پیامکی از آن استعلام گرفت.

اطلاعاتی که در استعلام اعتبار صادر کننده چک می توان بدست آورد و همچنین نحوه استعلام در ادامه آمده است.

 

نحوه استعلام اعتبار صادر کننده چک

شماره اخذ استعلام پیامکی اعتبار صادر کننده چک 701701 می باشد.

محتوایی که باید در پیامک به شماره 701701 ارسال شود، شناسه استعلام 16 رقمی است که در چک های صیادی درج شده است.

در عکس زیر در گوشه بالا سمت چپ می توانید شناسه 16 رقمی مورد نظر در چک صیادی را مشاهده کنید.

 

استعلام اعتبار صادر کننده چک

استعلام پیامکی چک صیاد

 

قالبی که در ارسال پیامک باید رعایت شود به این صورت است که بدون فاصله ابتدا عدد 1 ، سپس ستاره ، سپس 1 و ستاره را وارد می کنید و در ادامه باز هم بدون فاصله شناسه 16 رقمی چک صیادی را وارد می کنید و پیامک را به شماره 701701 ارسال کنید.

برای مثال:                            

                                                                          1234567890123450*1*1

 

محتوایی که در این استعلام از اعتبار صادر کننده چک بدست خواهید آورد، وضعیت او از نظر تعداد و مبلغ چک های برگشتی ثبت شده نزد بانک مرکزی است.

 

در پاسخ به پیامک شما، وضعیت اعتباری صادر کننده چک یکی از وضعیت های زیر خواهد بود:

 وضعیت سفید: صادر کننده چک فاقد هرگونه سابقه چک برگشتی بوده یا در صورت وجود سابقه، تمامی موارد رفع سوء اثر شده است.

وضعیت زرد: صادر کننده چک دارای تعداد 1 چک برگشتی یا حداکثر 5 میلیون تومان برگشتی است.

وضعیت نارنجی: صادر کننده چک دارای 2 الی 4 فقره چک برگشتی یا حداکثر 20 میلیون تومان برگشتی است.

وضعیت قهوه ای: صادر کننده چک دارای 5 الی 10 فقره چک برگشتی یا حداکثر 50 میلیون تومان برگشتی است.

وضعیت قرمز: صادر کننده دارای بالای 10 فقره چک برگشتی یا بیش از 50 میلیون تومان برگشتی است.

استعلام پیامکی اعتبار صادر کننده چک که به آن استعلام پیامکی چک صیاد یا استعلام پیامکی چک برگشتی نیز می گویند به صورت رایگان نخواهد بود و در حال حاضر هزینه هر استعلامی که موفق انجام شود 350 تومان است و از هر شماره همراه نیز امکان اخذ چهار استعلام در روز وجود دارد.

در رابطه با چک های اشخاص حقیقی که دارای حساب مشترک می باشند، وضعیتی که اعلام می شود مربوط به شخص دارای بالاترین مبلغ و بیش ترین تعداد چک برگشتی از بین صاحبان حساب است. همچنین در رابطه با اشخاص حقوقی که فاقد شناسه ملی ثبت شده در پایگاه داده بانک مرکزی هستند، امکان اخذ استعلام وجود نخواهد داشت و در پاسخ به پیامک, عدم قابلیت استعلام به این دلیل اطلاع داده خواهد شد.

اگر درباره « چک برگشتی » ، « چک صیادی » ، « اعتبار صادر کننده چک » ، « استعلام پیامکی چک » یا هر مسأله حقوقی دیگری نیاز به مشاوره حقوقی رایگان دارید به صفحه اول دادراه مراجعه نمایید.