اعتراض دستگاه‌های دولتی به آرای صادره از هیأت حل اختلاف وزارت کار و امور اجتماعی در محاکم دادگستری

اعتراض دستگاه‌های دولتی به آرای صادره از هیأت حل اختلاف وزارت کار و امور اجتماعی در محاکم دادگستری

درتاریخ : 1392/04/30 به شماره : 9209970269500515

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 52 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: صلاحیت، صلاحیت ذاتی، محاکم دادگستری، هیأت حل اختلاف کار

چکیده رای

اعتراض دستگاه‌های دولتی نسبت به آراء صادره از هیأت حل اختلاف وزارت کار و امور اجتماعی در محاکم دادگستری قابل استماع نیست.

رای بدوی

در خصوص دعوای خواهان پژوهشگاه ص.ن. با نمایندگی ف.الف. به طرفیت خوانده 1ـ اداره کار و امور اجتماعی شمال غرب تهران 2ـ م.غ. به خواسته نقض تصمیم و رأی مورخ 1/11/1391 هیأت حل اختلاف اداره کار و امور اجتماعی شمال غرب تهران اولاً ـ ‌نظر به این‌که خوانده ردیف اول یک مرجع اداری و قانونی است که فاقد هرگونه قرارداد با خواهان و یا ضمانت قهری است که بر اساس وظایف قانونی خود عمل می‌نماید، بنابراین دعوی توجهی به خوانده یاد شده ندارد، دادگاه مستنداً به ماده 89 قانون آیین دادرسی مدنی ناظر به بند 4 ماده 84 آن قانون قرار رد دعوی را نسبت به خوانده یاد شده صادر و اعلام می‌دارد. قرار صادره ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران خواهد بود. ثانیاً ـ صرف‌نظر از این‌که رأی صادره از هیأت حل اختلاف کار که به صورت قطعی صادر می‌گردد از یک مرجع اداری است و اعتراضات نسبت به آن باید در عالی‌ترین مرجع اداری صورت گیرد و به علت آن‌که محکوم‌علیه آن، دولتی است، اجازه اعتراض در مرجع عالی اداری ندارد و این امر مجوزی نیست تا معترض، به دادگاه‌های عمومی مراجعه نماید زیرا بر اساس ماده 10 قانون آیین دادرسی مدنی صلاحیت مراجع قضایی طبق قانون خاص معین شده و این خاص عام صلاحیت محاکم دادگستری را نقض می‌نماید. مع‌الوصف به دلیل روحیه دادگاه‌های محترم تجدیدنظر مبنی بر نقض قرارهای صادره در چنین پرونده‌هایی، دادگاه وارد ماهیت گردید. بر اساس مدارک تقدیم شده و قراردادهایی که به صورت مشابه تکرار شده و نوع کارهایی که خوانده ردیف دوم انجام داده و حتی در صدر قرارداد، انجام کار معین قید شده و سپس کلمه (تحقیقات) در ذیل آن آمده است و با توجه به گواهی‌های صادره توسط رئیس امور اداری شرکت نفت، نوع قراردادهای خوانده ردیف دوم با خواهان از شمول قراردادهای پیمانکاری خارج است و ماهیت تحقیقاتی صرف ندارد، بنابراین دادگاه با پذیرش دفاعیات خوانده ردیف دوم دعوای خواهان را ثابت ندانسته و حکم به بطلان آن صادر و اعلام می‌دارد. حکم صادره مانند قرار صادره قابل تجدیدنظر بوده و حضوری است .
رئیس شعبه 215 دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ حسینی

 

رای دادگاه تجدید نظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی پژوهشگاه ص.ن. با وکالت ف.الف. به طرفیت م.غ. نسبت به دادنامه شماره 400003 ـ 26/1/92 صادره از شعبه 215 دادگاه عمومی حقوقی تهران موضوع کلاسه 91/215/771 که به موجب آن حکم به بطلان دعوی نامبرده مبنی بر نقض تصمیم و رأی مورخ 1/11/91 هیأت حل اختلاف اداره کار و امور اجتماعی صادر و اعلام گردیده، مورد بررسی قرار گرفت، از توجه به مستندات دعوی و اظهارات مکتوب در پرونده، ایراد و اعتراض تجدیدنظر به نحوی نیست که در اساس نقض دادنامه بدوی را ایجاب نماید و مخالفت آن را با قانون و دلایل موجود در پرونده حکایت نماید و جهات درخواست تجدیدنظر با شقوق یاد شده در ماده 348 قانون آیین دادرسی مدنی انطباق ندارد، النهایه نظر به عدم امکان اعتراض دستگاه‌های دولتی به آرای صادره از هیأت حل اختلاف وزارت کار و امور اجتماعی طرح این‌گونه دعاوی در محاکم دادگستری قابل استماع نیست موجبی برای نقض رأی یاد شده با شماره 18017 ـ 1/11/91 هیأت حل اختلاف نبوده، لذا دادگاه با اجازه ماده 351 قانون آیین دادرسی مدنی این قسمت از دادنامه حکم به بطلان دعوی به قرار عدم استماع دعوی اصلاح و در اجرای قسمت اول ماده 353 قانون آیین دادرسی مدنی ضمن رد اعتراض دادنامه تجدیدنظرخواسته به نحو فوق تأیید و استوار می‌گردد. این رأی قطعی است.
 رئیس شعبه 52 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
 قربان‌وند ـ فهیمی گیلانی

 

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.