اعسار از پرداخت هزینه دادرسی مرحله تجدیدنظر

اعسار از پرداخت هزینه دادرسی مرحله تجدیدنظر

درتاریخ : 1392/06/24 به شماره : 9209970223700623

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 37 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: اعسار، اعسار از پرداخت هزینه دادرسی، اخطار رفع نقص

چکیده رای

در صورت صدور رأی قطعی مبنی بر رد دعوای اعسار از پرداخت هزینه دادرسی مرحله تجدیدنظر، مدعی اعسار مکلف به‌پرداخت هزینه دادرسی این مرحله بوده و لزومی به اخطار رفع نقص مجدد جهت پرداخت هزینه دادرسی نیست.

رای بدوی

درخصوص دادخواست تجدیدنظرخواهی آقای م. هـ.. به‌طرفیت آقای ح.پ. نسبت به دادنامه شماره 500973 ـ 5/10/90 موضوع پرونده به‌شماره بایگانی 900518 این دادگاه با عنایت به اینکه ‌علی‌رغم ابلاغ اخطار رفع نقص صادره در مهلت مقرر قانونی اقدامی نگردیده است با استناد به تبصره 2 ماده 339 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی قرار رد دادخواست وی صادر و اعلام می‌گردد رأی صادره حضوری و ظرف بیست روز از ابلاغ قابل تجدیدنظر نزد دادگاه تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.
رئیس شعبه 5 دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ قاسمپور

 

رای دادگاه تجدید نظر

تجدید‌نظر‌خواهی آقای م.م. به‌طرفیت آقای ح.پ. با وکالت آقایان م.پ.پ. و خ.م.د. از دادنامه شماره 9209970226500032 مورخ 21/1/1392 صادره از شعبه پنجم دادگاه عمومی حقوقی تهران می‌باشد که به‌موجب آن دادخواست تجدیدنظرخواه از دادنامه شماره 9009970226500973 مورخ 5/10/90 به‌لحاظ عدم رفع نقص «از حیث عدم پرداخت هزینه دادرسی مرحله تجدید‌نظر» بر طبق دادنامه معترضٌ‌عنه قرار رد دادخواست تجدید‌نظر صادر و اعلام‌شده است. از توجه به محتویات پرونده و مفاد لوایح طرفین دعوی هرچند مدارک پزشکی ابرازی تجدیدنظرخواه به‌صورت فتوکپی غیر مصدق ارائه و به تأیید پزشکی قانونی نرسیدند و به‌موجب مدارک ابرازی نام‌برده اجازه پرواز هوایی را نداشته است اما با صدور دادنامه شماره 1113 مورخ 25/9/91 صادره از این دادگاه و تأیید رأی بدوی درخصوص عدم اعسار تجدیدنظرخواه، نام‌برده مکلف به‌پرداخت هزینه دادرسی مرحله تجدید‌نظر بوده و لزومی به اخطار رفع نقص مجدد جهت پرداخت هزینه دادرسی مرحله تجدید‌نظر نبوده اما ‌علی‌رغم اخطاریه رفع نقص تجدیدنظرخواه نسبت به رفع نقص در مهلت مقرر قانونی اقدامی را به‌عمل نیاورد لذا بنا به‌مراتب یادشده نظر به اینکه دادنامه فوق‌الاشعار وفق مقررات و موازین قانونی اصدار یافته و ایراد و اعتراض و اشکال مؤثری که مستوجب نقض دادنامه مرقوم گردد به‌نظر نمی‌رسد علی‌هذا با رد تجدید‌نظر‌خواهی به‌عمل ‌آمده مستنداً به صدر ماده 353 قانون آیین دادرسی مدنی دادنامه تجدید‌نظر خواسته را تأیید می‌نماید. این رأی قطعی است.
رئیس شعبه 37 دادگاه تجدید‌نظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
دیوسالار ـ دقیقی

 

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.