اقرارنامه شخص ثالث بعد از قطعیت حکم

اقرارنامه شخص ثالث بعد از قطعیت حکم

درتاریخ : 1391/12/23 به شماره : 9109970907600879

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 16 دیوانعالی کشور صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: اعاده دادرسی، اقرارنامه، اقرار نامه شخص ثالث، بعد از قطعیت حکم

چکیده رای

اقرارنامه شخص ثالث مبنی بر قبول ارتکاب جرم و بی‌گناهی محکوم‌علیه، از موجبات اعاده دادرسی است.

خلاصه جریان پرونده

بر حسب محتویات پرونده، به موجب دادنامه شماره 300390-3/5/1391 صادره از شعبه 101 دادگاه عمومی جزایی کلیبر، آقای م.ب. فرزند الف، به اتهام ساختن مشروبات الکلی بزهکار شناخته شده و مستنداً به ماده 175 قانون مجازات اسلامی، به تحمل یک سال حبس محکوم گردیده و حکم صادره به موجب دادنامه شماره 01403-30/9/1391صادره از شعبه 4 دادگاه تجدیدنظر استان الف، تأیید و قطعی گردیده و محکوم‌علیه درخواست اعاده دادرسی نموده و درخواست وی طی دادنامه شماره 600800 مورخ 25/11/1391 صادره از این شعبه (16) دیوان‌عالی کشور، مردود اعلام گردیده است؛ محکوم‌علیه با وکالت آقای ح.ح. مجدداً با تقدیم لایحه اعتراضی و ضمایم آن، از ریاست محترم دیوان‌عالی کشور تقاضای تجویز اعاده دادرسی در حکم صادره را نموده و رسیدگی به درخواست وی به این شعبه ارجاع گردیده است.

رای دیوان

با توجه به محتویات پرونده و مندرجات لایحه تقدیمی خواهان تجویز اعاده دادرسی آقای م.ب. فرزند الف. با وکالت آقای ح.ح.، نظر به اینکه متقاضی تجویز اعاده دادرسی با ارائه اقرارنامه آقای س.ف. که به امضاء خود وی و دو نفر دیگر از جمله باجناق خواهان نیز رسیده، مبنی بر تکذیب اظهارات قبلی‌اش که اظهارات قبلی وی عمده مستند دادگاه در محکومیت خواهان واقع گردیده است، و این اقرارنامه پس از صدور حکم و قطعیت آن، به عنوان مدرک جدید به دست خواهان واصل گردیده و خواهان با استناد به آن ادعای بی‌گناهی خود را نموده است که جهت کشف حقیقت امر مستلزم رسیدگی می‌باشد، درخواست خواهان با بند 5 ماده 272 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری، منطبق شناخته می‌شود و با قبول درخواست خواهان و تجویز اعاده دادرسی، رسیدگی مجدد در اجراء ماده 274 همان قانون، به دادگاه هم‌عرض دادگاه صادر کننده حکم قطعی ارجاع می‌گردد.

رئیس شعبه 16 دیوان‌عالی کشور ـ مستشار

بابائی ـ فیض

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.