اولویت در اخراج کارگران

اولویت در اخراج کارگران

درتاریخ : 1392/04/29 به شماره : 9209970902001195

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 20 بدوی دیوان عدالت اداری صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: دعاوی کار، اخراج، تعدیل نیرو، کارگر ثابت، کارگر دائمی، قرارداد کار دائم، کارگر موقت، قرارداد کار موقت، تمدید قرارداد، کارفرما، سابقه کار، حق مکتسبه، کارگاه، هیأت حل اختلاف کار، مستند و مستدل بودن رأی

چکیده رای

با توجه به حق مکتسب کارگر ثابت و دائمی و با سابقه بالاتر، در صورت نیاز به تعدیل نیرو در کارگاه به دلیل مشکل مالی، کارفرما باید با نظر اداره کار و رعایت قانون، به جای اخراج کارگران باسابقه، از به کارگیری کارگران جدیدالورود و یا تمدید قرارداد با کارگران موقت خودداری نماید.

رای بدوی

نظر به شرح شکایت کارگر و توجه به محتویات پرونده اداره کار و توجه به سابقه بیشتر از هفت سال کار کارگر نزد کارفرما و همچنین ذکر تنها دلیل اخراج کارگر از ناحیه کارفرما مبنی بر بروز مشکل نقدینگی در کارگاه و از آنجا که کارگر مدعی است افرادی با قرارداد موقت و حتی کمتر از شش ماه در کارگاه مشغول به کار شده‌اند و می‏بایستی هیأت محترم رسیدگی کننده به ادعای کارگر به عنوان یکی از دلایل وی در راستای ماده 14 آیین‌نامه اجرایی ماده 164 قانون کار توجه می‏نمود؛ زیرا در صورت صحت ادعای شاکی، چنانچه کارفرما به مشکل مالی برخورد نموده باشد، با توجه به حق مکتسب کارگر ثابت و دائمی و با سابقه بالاتر می‏بایستی با نظر اداره کار و رعایت قانون تعدیل نیرو از به کارگیری کارگران جدیدالورود خودداری می‏کرد و یا تمدید قرارداد نمی‏شدند. نظر به مراتب، شکایت شاکی وارد تشخیص، حکم به ورود شکایت شاکی و نقض رأی مورد مورخ … صادر و اعلام می‏گردد. پرونده به هیأت هم‌عرض ارجاع گردد تا با رعایت مفاد این دادنامه و در راستای مواد 14 و 15 و16 آیین‌نامه اجرایی ماده 164 قانون کار حل اختلاف ‏گردد. رأی صادره قطعی است.
رئیس شعبه 20 دیوان عدالت اداری ـ مستشار شعبه
همت کلی‌وند ـ توکلی دهاقانی

رای دیوان

 

 

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.