تأثیر اثبات نشوز بر نفقه زوجه

تأثیر اثبات نشوز بر نفقه زوجه

درتاریخ : 1392/04/18 به شماره : 9209970224500600

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 45 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: نکاح، نفقه، نشوز

چکیده رای

صرف عدم سکونت زوجه در منزل مشترک تا زمانی که نشوز وی توسط زوج به اثبات نرسیده است مسقط حق نفقه نیست.

رای بدوی

در خصوص دعوی م.ط. به طرفیت م.ر. با وکالت ف.الف. به خواسته مطالبه نفقه از تاریخ 2/11/87 لغایت صدور و اجرای حکم به انضمام خسارات دادرسی، نظر به محتویات پرونده و دفاعیات موجه وکیل خوانده مبنی بر این‌که زوجین در یک منزل مشترک زندگی نمی‌کنند و گزارش مأمور کلانتری و استشهادیه نیز موجود است دادگاه مستندا به ماده 197 قانون آیین دادرسی مدنی به لحاظ عدم احراز اقناع وجدان حکم به رد دعوی خواهان صادر و اعلام می‌دارد. رأی صادره حضوری و ظرف بیست روز قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.
دادرس شعبه 274 دادگاه عمومی خانواده تهران ـ کرمی

 

رای دادگاه تجدید نظر

تجدیدنظرخواهی خانم م.ط. به طرفیت آقای م.ر. از دادنامه شماره 01428 مورخه 30/8/91 شعبه محترم 274 دادگاه خانواده تهران که به موجب آن در خصوص دعوی مطروحه مشارالیها به طرفیت شوهرش آقای م.ر. با وکالت خانم ف.الف. به خواسته نفقه معوقه و جاریه خویش حکم بر رد دعوی تصدیر گردیده وارد است زیرا در باب نفقه زوجه، اصل به استحقاق وی برای دریافت آن و استطاعت زوج برای پرداخت آن است مگر خلافش ثابت شود بدین معنی که زوجه مادامی که نشوز وی در دادگاه احراز نشده و محکوم به تمکین نگردیده، زوج می‌بایست نفقه وی را پرداخت نماید و در مانحن‌فیه چنین امری ادعا نشده و استدلال دادگاه بدوی به اینکه چون زوجین زیر یک سقف زندگی نمی‌کنند پس زوجه مستحق نفقه نیست خلاف قواعد آمره در این باب است و عدم زندگی آنها در منزل مشترک موجب عدم استحقاق وی جهت دریافت نفقه نمی‌باشد بنا به مراتب دادگاه ضمن وارد دانستن اعتراض معترض و این‌که دادنامه معترض‌عنه برخلاف مبانی حقوقی و مدنی صادر شده با استناد به صدور ماده 358 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب مصوب 2/1/79 در امور مدنی آن را نقض و حکم به محکومیت تجدیدنظرخوانده به پرداخت نفقه ایشان از مورخه 2/11/87 لغایت 30/8/91 ماهیانه به مبلغ 000/750/1 ریال با لحاظ نظریه کارشناسی و اعمال میانگین آن در حق مشارالیه صادر و اعلام می‌دارد. رأی دادگاه به موجب ماده 365 همین قانون قطعی است.
 رئیس شعبه 45 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
اصلانی ـ نحوی

 

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.