تأثیر عدم حضور متهم در دادرسی

تأثیر عدم حضور متهم در دادرسی

درتاریخ : 1392/04/29 به شماره : 9209970220500573

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 5 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: ادله اثبات، عدم حضور متهم در دادرسی، ترک انفاق

چکیده رای

صرف عدم حضور متهم در دادرسی، دلیل بر بزهکاری وی نیست.

رای بدوی

در خصوص شکایت خانم ل.ط. بر علیه آقای م.ش. فرزند ع. دایر بر ترک نفقه فرزند مشترک، دادگاه توجهاً به شرح و محتویات پرونده شرح شکایت شاکی صدور کیفرخواست در دادسرای عمومی و انقلاب اسلامشهر عدم حضور وی در جلسه دادگاه جهت اثبات بی گناهی خود بزه منتسبه بر وی محرز و مسلم بوده مستنداً به ماده 642 از قانون مجازات اسلامی متهم موصوف را به پنج ماه حبس تعزیری محکوم می نماید. رأی صادره غیابی بوده، ده روز پس از ابلاغ، قابل واخواهی در همین شعبه و بیست روز پس از آن قابل تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر استان تهران خواهد بود. در خصوص اتهام متهمین دایر بر رابطه نامشروع نظر به عدم حضور احدی از طرفین و ادعـای طـرف دیـگر مبنی بر وقـوع عقد موقـت بـین آن ها مستنـداً به اصـل حاکمیـت به استناد ماده 177 از قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری حکم بر برائت آنان صادر و اعلام می دارد.
رئیس شعبه 104 دادگاه عمومی جزایی اسلامشهر ـ بیاتی

 

رای دادگاه تجدید نظر

در خصـوص تجـدیدنظرخواهی م.ش. نسبت به دادنامه شماره 00146 – 21/2/92 صادره از شعبه 104 دادگاه عمومی جزایی اسلامشهر که متضمن محکومیت تجدیدنظرخواه به‌لحاظ بزه ترک نفقه به تحمل پنج ماه حبس می باشد، دادگاه با بررسی محتویات پرونده نظر به اینکه در دادنامه معترض‌عنه هیچ گونه استدلال محکمه پسندی قید نشده است و عدم حضور متهم برای محکومیت وی دلیل تلقی نمی-گردد و مهم تر از همه اینکه اثبات نسب هنوز در هیچ محکمه-ای پذیرفته نشده است تا بتوان متهم را مجازات نموده و بنا به اظهارات تجدیدنظرخواه در لایحه اعتراضیه خود موضوع اثبات نسب در شعبه چهارم حقوقی دادگستری اسلامشهر در حال رسیدگی می باشد بنا به مراتب اعتراض وارد تشخیص و مستنداً به بند یک از شـق ب از ماده 257 از قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری ضمن نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته با رعایت اصل 37 از قانون اساسی به لحاظ فقد ادله اثبات حکم بر برائت تجدیدنظرخواه از بزه فوق الذکر صادر و اعلام می گردد. رأی صادره قطعی است .
رئیس شعبه 5 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
علوی فر ـ طهماسبی

 

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.