تامین دلیل یعنی چه

  • عمومی
  • دادراه
  • No Comments
  • ۲۵ دی ۱۳۹۶

تامین دلیل یعنی چه

زمانی که خسارتی به شما وارد شده است و به طور کلی برای مطالبه حقی قصد دارید که در مراجع قضایی موضوعتان را پیگیری کنید و دلیلی نیز برای اثبات خسارتی که به شما وارد شده وجود دارد، ممکن است این نگرانی را داشته باشید و بدانید که آن دلیل تا زمانی که حق خود را در مراجع قضایی مطالبه کنید یا رسیدگی انجام شود، از بین خواهد رفت. حال اگر خود شما قبلاً با موضوعات حقوقی آشنایی داشته اید و یا پیگیری های حقوقی انجام داده اید، ممکن است بدانید که قانون راه حلی برای این موضوع در نظر گرفته است. اما اگر این شرایط را نداشته باشید و اقدام دیگری نیز انجام ندهید، در انتها پشیمان میشوید که چرا از همان ابتدا مشورت و مطالعه ای نداشته اید. اما اگر شما از آن دسته افرادی باشید که مشورت داشته اید و در پی حفظ دلیلتان نیز از همان ابتدا بوده اید، قطعاً این جمله را شنیده اید که باید دادخواست تامین دلیل بدهید. اولین سوالی که برای شما ایجاد می شود این است که تامین دلیل یعنی چه و با طرح این دادخواست چه اتفاقی خواهد افتاد؟

تامین دلیل
تامین از امن می آید و به معنی حفظ و نگهداری است و تامین دلیل به معنی حفظ و نگهداری دلیل و مدرک موجود برای اثبات خسارت و ادعاست. زمانی که به شما خسارتی وارد شده است و به طور کلی در پی حقی هستید و احتمال میدهید که دلیل و مدرک شما برای اثبات خسارت در حال از بین رفتن است و تا زمانی که شما حقتان را بخواهید مطالبه کنید و یا به موضوع شما به طور کامل رسیدگی شود، دلیل شما از بین می رود، باید دادخواست تامین دلیل مطرح کنید تا دلایل شما حفظ و صورت برداری شود. این دلایل و مدارک می تواند تحقیق محلی، استعلام نظر کارشناسان و … از خسارت وارد شده به شما باشد. مرجع قضایی پس از بررسی این موضوع که آیا آن دلیل و مدرک ارزشی در اثبات حق شما خواهد داشت یا خیر، با دادخواست شما موافقت می کند یا آن را رد می کند. برای مثال اگر تصادفی کرده اید و شخص مقابل مقصر بوده است و حاضر به جبران خسارت نیست، شما مجبور خواهید بود مطالبه خسارت خود را در مرجع قضایی مطرح کنید، اما تا زمانی که به موضوع رسیدگی شود، شما باید برای حفظ دلیل خود (استفاده از اطلاعات شهودی که ممکن است بعدا در دسترس نباشد، میزان خسارت وارد شده بر خودرو و …) دادخواست تامین دلیل بدهید. یا این که ممکن است کسی کالای تقلبی از روی کالای شرکت شما ساخته باشد و در حال فروش در بازار باشد. اگر مستقیما علیه او دعوی قضایی طرح کنید، ممکن است به سرعت کالاهای تقلبی را مخفی کند و دیگر شما نتوانید ادعای خود را اثبات کنید. در چنین مواردی باید ابتدا درخواست تأمین دلیل با جلب نظر کارشناس ارایه کنید تا کارشناس یاد شده به محل فروش کالای تقلبی مراجعه کرده و با ثبت مشخصات کالا و یا حتی خرید یک عدد از کالا دلایل لازم را برای اقدامات بعدی شما تأمین نماید.

مرجع صالح طرح دادخواست تامین دلیل
مرجع صالح برای طرح دادخواست تامین دلیل شورای حل اختلاف می باشد.

تا اینجا به پاسخ این سوال که « تامین دلیل یعنی چه » رسیدید، اما برای اینکه از حق خود بازنمانید بهتر است از همان ابتدا با وکیل مشورت کنید تا اگر نیاز به تامین دلیل برای موضوع شما باشد، دادخواست آن به صورت دقیق تنظیم شود و هرچه سریع تر اقدام شود. لازم به ذکر است که در بسیاری از موارد دادخواست تأمین دلیل از سوی مرجع قضایی پذیرفته نمی‌شود چون شرایط خاصی دارد که باید آن شرایط هم از نظر شکلی هم از نظر ماهوی وجود داشته باشد.

نمونه ای از دادخواست تامین دلیل تبدیل مورد اجاره به محل فساد در وبسایت قابل مشاهده است.

اگر درباره این که « تامین دلیل یعنی چه » یا هر مسأله حقوقی دیگری نیاز به مشاوره حقوقی رایگان دارید به صفحه اول دادراه مراجعه نمایید.