تبدیل بازنشستگی عادی به بازنشستگی بر اساس مشاغل سخت و زیان‌آور

تبدیل بازنشستگی عادی به بازنشستگی بر اساس مشاغل سخت و زیان‌آور

درتاریخ : 1392/12/13 به شماره : 9209970905200574

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 2 تشخیص دیوان عدالت اداری صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: مقررات استخدامی عام، بازنشستگی، مشاغل سخت و زیان‌آور، حقوق مکتسبه، کمیته‌های استانی تشخیص و تطبیق مشاغل سخت و زیان‌آور

چکیده رای

در صورت تشخیص سخت و زیان‌آور بودن شغل از سوی کمیته استانی، درخواست بازنشستگی عادی مستخدم موجب تضییع حقوق مکتسبه وی در مطالبه تغییر به وضعیت بازنشستگی مشاغل و سخت و زیان‌آور نمی‌باشد.

رای بدوی

در مورد شکایت آقای (ر.ن.) به طرفیت اداره کل تأمین اجتماعی استان همدان به خواسته الزام به برقراری مستمری بازنشستگی بر اساس مشاغل سخت و زیان‌آور؛ با توجه به پاسخ طرف شکایت طی لایحه دفاعی، نظر به اینکه شاکی حسب تمایل خویش در تاریخ 26/12/1389 بازنشسته عادی گردیده، لذا تغییر وضعیت وی از بازنشستگی عادی به بازنشستگی بر اساس مشاغل سخت و زیان‌آور جایگاه قانونی نداشته، بنابراین شکایت مطروح غیر وارد تشخیص و حکم به رد شکایت صادر و اعلام می گردد. رأی صادره قطعی است.
رئیس شعبه 12 دیوان عدالت اداری ـ مستشار شعبه
 محمدی ـ مهدی‌لی

رای دیوان

 درخواست اعمال ماده 18 قانون دیوان عدالت اداری نسبت به دادنامه شماره 2610 ـ 28/9/91 صادره از شعبه 12 دیوان عدالت اداری به شرح درخواست تقدیمی با عنایت به محتویات پرونده و مستندات ارائه شده وارد و قابل پذیرش می‌باشد، زیرا مستندات موجود در پرونده حکایت از تأیید شغل تحت تصدی شاکی به عنوان سخت و زیان آور توسط کمیته استان موضوع ماده 18 آیین نامه اجرایی مشاغل سخت و زیان آور دارد و عدم اطلاع شاکی از حقوق قانونی خود و درخواست بازنشستگی عادی نباید موجبات تضییع حقوق مکتسبه قانونی وی را فراهم نماید و صدورر حکم بازنشستگی عادی مانع اعطاء حق قانونی نمی‌باشد، لذا دادنامه معترض‌عنه را صحیح ندانسته، با اجازه حاصله از ماده 120 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری ضمن نقض دادنامه معترض عنه، حکم به ورود شکایت و الزام طرف شکایت به اجابت خواسته و برقراری مستمری بازنشستگی مطابق مقررات و شرایط قانونی صادر و اعلام می نماید. رأی صادره قطعی است.
دادرس شعبه 2 تشخیص دیوان عدالت اداری ـ مستشاران شعبه
 مهدوی ـ تقوی ـ ساریخانی ـ صباغی

 

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.