تجویز ازدواج مجدد زوج در صورت نشوز زوجه

تجویز ازدواج مجدد زوج در صورت نشوز زوجه

درتاریخ : 1392/12/11 به شماره : 9209970221102068

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 11 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: نکاح، تجویز ازدواج مجدد، تمکن مالی زوج، نشوز

چکیده رای

در صورت عدم تمکین زوجه، زوج می‌تواند تقاضای ازدواج مجدد نماید و این ازدواج نیازی به قدرت مالی زوج ندارد. شرط قدرت مالی مربوط به فرضی است که زوج دو همسر را هم‌زمان اداره کند. 

رای بدوی

در خصوص دادخواست آقای و.ش. فرزند م. با وکالت آقای الف.ف. و خانم الف.الف. به‌طرفیت خانم م.و. فرزند ج. به خواسته تجویز ازدواج مجدد به لحاظ عدم تمکین خوانده با عنایت به جامع محتویات پرونده ملاحظه تصویر مصدق رونوشت سند ازدواج شماره 5154 صادره از سوی دفتر رسمی ثبت ازدواج شماره . . . تهران احراز علقه زوجیت با نوع عقد دائم نظر به اینکه با توجه به محتویات پرونده خواهان در ماه حدود یک‌میلیون تومان درآمد دارد اموالی غیر سهم‌الارث که توسط خوانده در پرونده دیگری توقیف‌شده ندارد و نظر به اینکه اداره دو زندگی با این وصف ممکن نیست و با توجه به‌قاعده لاضرر و لاضرار فی‌الاسلام ازدواج ثانونی خواهان را موجب اضرار به همسر اول و نیز اضرار به هرکسی که ازدواج ثانوی با وی صورت گیرد می‌داند با این وصف دادگاه خواسته خواهان را بلاوجه تشخیص و مستنداً به ماده 16 قانون حمایت از خانواده حکم به بطلان دعوی خواهان صادر و اعلام می‌نماید رأی صادره حضوری و ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ قابل‌اعتراض و رسیدگی درمحاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد. 
رئیس شعبه 230 دادگاه عمومی خانواده تهران ـ محمد لو

 

رای دادگاه تجدید نظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای و.ش. با وکالت آقای الف.ف. و خانم الف.الف. به‌طرفیت خانم م.و. نسبت به دادنامه شماره 1760- 16/10/92 اصداری از شعبه 230 دادگاه حقوقی (خانواده) تهران که به‌موجب آن دعوی زوج به خواسته مجوز ازدواج مجدد حکم بر بطلان دعوی به علت عدم قدرت مالی صادرشده است اعتراض وارد است زیرا به‌موجب بند 3 ماده 16 قانون حمایت خانواده در صورت عدم تمکین زوجه زوج می‌تواند تقاضای ازدواج مجدد نماید و این ازدواج نیازی به قدرت مالی زوج ندارد (طبق بند 1 ماده مذکور قدرت مالی زوج در جهت اداره دو همسر لازم است) و زوجه به‌موجب دادنامه 505 – 5/4/92 اصداری از شعبه 237 دادگاه حقوقی (خانواده) تهران حکم بر الزام زوجه به تمکین از زوج صادر گردیده و حسب دادنامه شماره 798-16/5/92 صادره از شعبه 11 دادگاه تجدیدنظر تأیید گردیده و زوجه دلیلی در جهت تمکین ارائه نداده است مستنداً به ماده 358 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی ضمن نقض دادنامه معترضٌ‌عنه به استناد بند 3 ماده 16 قانون حمایت خانواده مصوب 1353 به زوج اجازه داده می‌شود برای یک نوبت و با رعایت مقررات اقدام به ازدواج مجدد نماید این رأی قطعی است. 
رئیس شعبه 11 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
فرهبد ـ علیمحمدی

 

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.