تعدد معنوی در ارتکاب تهدید از طریق مزاحمت تلفنی

تعدد معنوی در ارتکاب تهدید از طریق مزاحمت تلفنی

درتاریخ : 1392/06/24 به شماره : 9209970222300806

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 23 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: تعدد معنوی، مزاحمت تلفنی، تهدید

چکیده رای

تهدید از طریق مزاحمت تلفنی، فعل مجرمانه واحد محسوب می شود.

رای بدوی

به موجب کیفرخواست تقدیمی از دادسرای عمومی و انقلاب تهران آقای م.خ. فرزند م.،30ساله، اهل و مقیم سمنان، فاقد سابقه کیفری وآزاد با معرفی کفیل متهم است به ایجاد مزاحمت تلفنی و تهدید نسبت به شاکی به نام خانم ب.م.، دادگاه با بررسی اوراق پرونده و ملاحظه شکایت شاکی، نظر به پاسخ استعلام به عمل آمده از شرکت ایرانسل و ملاحظه متن پیامک‌های ارسالی از تلفن همراه مشتکی‌عنه به تلفن همراه شاکی و اینکه از سوی متهم دفاع مؤثر و موجهی به‌عمل نیامده است، لذا دادگاه انتساب بزه مذکور به نامبرده را محرز دانسته و با استناد به مواد 641 و 669 قانون مجازات اسلامی با رعایت بند 5 ماده 22 همین قانون به لحاظ فقدان سابقه کیفری وی را به پرداخت پنج میلیون ریال جزای نقدی بدل از حبس از حیث ایجاد مزاحمت تلفنی و پرداخت سی میلیون ریال جزای نقدی بدل از حبس از حیث اتهام تهدید به شاکی محکوم و اعلام می دارد. رأی صادره حضوری و ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ، قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر مرکز استان تهران می باشد.
رئیس شعبه 1039 دادگاه عمومی جزایی تهران ـ محمدی

 

رای دادگاه تجدید نظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای م.خ. نسبت به دادنامه شماره 400339ـ92 مورخ 18/4/92 در پرونده کلاسه 700622 ـ91 صادره از شعبه 1039 دادگاه عمومی جزایی تهران که به موجب آن تجدیدنظرخواه به اتهام ایجاد مزاحمت تلفنی و تهدید موضوع شکایت خانم ب.م. و با احراز بزهکاری و به استناد مواد قانونی از حیث ایجاد مزاحمت تلفنی به پرداخت پنج میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت و از حیث تهدید به پرداخت سی میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شده است، نظر به اینکه تجدیدنظرخواه ایراد و دفاع مؤثری که از جهات شکلی و ماهوی مندرج در ماده 240 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری باشد اقامه ننموده است و از نظر این دادگاه ایضاً دادنامه تجدیدنظرخواسته از حیث بزهکاری منطبق با موازین قانونی اصدار یافته است الا اینکه ایجاد مزاحمت تلفنی و تهدیدی که از طریق تلفن به عمل آمده است، فعل واحد می‌باشند که دارای عناوین متعدد جرم می‌باشد و در این خصوص مقررات تعدد معنوی جرم حاکم است و مجازات جرم اشد (یعنی تهدید) اعمال می‌گردد. لهذا محکومیت تجدیدنظرخواه از حیث ایجاد مزاحمت تلفنی به صورت مستقل مبتنی بر اشتباه است و با حذف جای نقدی پنج میلیون ریال از دادنامه و ضمن رد تجدیدنظرخواهی تجدیدنظرخواه، دادنامه تجدیدنظرخواسته را با اصلاح موصوف و به استناد ماده 250 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری تأیید می‌نماید. رأی صادره قطعی است.
رئیس شعبه 23 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
  منصوری ـ جعفری‌شهنی

 

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.