تعریف بزه توهین

تعریف بزه توهین

درتاریخ : 1392/04/31 به شماره : 9209970222700585

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 27 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: توهین، صراحت لفظ

چکیده رای

توهین عبارت است از به کار بردن الفاظی که صریح یا ظاهر باشد؛ با عدم ظهور الفاظ، توهین محقق نمی گردد.

رای بدوی

در خصوص اتهام آقای خانم ش.ه. فرزند ح.، 43 ساله، دایر بر فحاشی موضوع شکایت خانم ن.ح. با وکالت آقای ع. به شرح منعکس در پرونده، دادگاه با عنایت به شکایت شاکی، گزارش انتظامی، اظهارات گواه، کیفرخواست تقدیمی نماینده محترم دادستان، دفاعیات ناصواب در جلسه دادگاه و عدم حضور ایشان جهت اخذ آخرین دفاع، بزه منتسبه را محرز دانسته در اجرای مـواد 608 قانون مجازات اسلامی حکم بر محکومیت متهم به پرداخت مبلغ یک میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت صادر و اعلام می نماید. رأی صادره ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ، قابل تجدیدنظر در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.
رئیس شعبه 1037 دادگاه عمومی جزایی تهران ـ موسوی

 

رای دادگاه تجدید نظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی خانم ش.ه. نسبت به دادنامه شماره 1378مورخ 21/12/1391 شعبه 1037 دادگاه عمومی جزایی تهران که متضمن محکومیت تجدیدنظرخواه به پرداخت جزای نقدی به لحاظ انتساب اتهام توهین موضوع شکایت خانم ن.ح. می باشد دادگاه اعتراض را وارد تشخیص زیرا به‌موجب قانون استفساریه نسبت به کلمه اهانت، توهین، و یا هتک حرمت مندرج در ماده 608 قانون مجازات اسلامی از نظر مقررات کیفری مصوب 1379 اهانت و توهین عبارت است از به کار بردن الفاظی که صریح یا ظاهر باشد و با عدم ظهور الفاظ توهین تلقی نمی گردد و با توجه به اظهارات گواهان در مرحله مقدماتی توهین مستفاد نمی گردد با این وصف دادگاه وقوع بزه معنونه را محرز ندانسته ضمن نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته مستنداً به بند یک از شق ب از ماده 257 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری و با استظهار از اصل برائت و مستنداً به اصل 37 از قانون اساسی رأی بر برائت صادر و اعلام می دارد. این رأی قطعی است.
رئیس شعبه 27 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
رجاء ـ استیری

 

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.