خواهان دعوای اعلام حجر

خواهان دعوای اعلام حجر

درتاریخ : 1392/04/31 به شماره : 9209970269400511

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 51 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: دادخواست، حجر، خواهان، امورحسبی

چکیده رای

خواهان نمی‌تواند اعلام حجر خود را از دادگاه درخواست کند زیرا در زمره‌ی اشخاصی محسوب نمی‌گردد که مجاز به اطلاع‌رسانی و اقدام قانونی جهت صدور حکم حجر و به تبع آن تعیین قیم و … محسوب گردد.

رای بدوی

در خصوص دادخواست آقای ر.س. فرزند ح. با وکالت آقای م.ز. ساکن تهران به طرفیت دادستان عمومی و انقلاب تهران اداره سرپرستی دایر بر صدور حکم حجر خودش در مقطع زمانی سال 1378 لغایت 1383 نظر به این‌که در فرض صدور حکم حجر این رأی علیه خواهان اصدار می‌یابد و اصولا خواهان نمی‌تواند حکم علیه خود بخواهد لذا دعوی به کیفیت مطروحه قابلیت استماع ندارد، به استناد ماده 2 قانون آیین دادرسی مدنی قرار عدم استماع آن صادر می‌گردد قرار صادره ظرف مهلت 20 روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه محترم تجدیدنظر استان تهران خواهد بود.
رئیس شعبه 49 دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ شریعتی‌فرد

 

رای دادگاه تجدید نظر

تجدیدنظرخواهی آقای ر.س. به طرفیت دادستان عمومی و انقلاب تهـران (ناحیـه سرپرستـی و امـور محجورین) نسبت به دادنامه شماره 27 مورخ 18/2/92 صادره از شعبه 49 دادگاه عمومی (حقوقی) تهران که به موجب آن دعوی تجدیدنظرخواه متضمن دادخواست صدور حکم حجر تجدیدنظرخواه در مقطع زمانی 1378 لغایت 1383 با این استدلال که اصولا خواهان نمی‌تواند خواهان صدور حکم علیه خودش شود قرار عدم استماع دعوی صادر کرده‌اند وارد و موجه نمی‌باشد. رأی صادره دادگاه بدوی نتیجتاً صحیح و مطابق مقررات می‌باشد تجدیدنظرخواهی واصله با هیچ یک از جهات مندرج در ماده 348 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی انطباق ندارد. خواهان (تجدیدنظرخواه) در زمره اشخاص مذکور در مواد 1219 و 1220 و 1221 قانون مدنی و مواد 55 و 56 قانون امور حسبی محسوب نمی‌گردد و مجاز به اطلاع رسانی و اقدام قانونی جهت صدور حکم حجر و به تبع آن تعیین قیم و … محسوب نمی‌گردد با استناد به ماده 353 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی رأی شعبه بدوی را تأیید می‌نماید. رأی صادره قطعی است.
رئیس شعبه 51 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
حضرتی ـ کیازاد

 

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.