درخواست ابطال پایان‌کار صادره از شهرداری

درخواست ابطال پایان‌کار صادره از شهرداری

درتاریخ : 1392/06/23 به شماره : 9209970220800819

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 8 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: صلاحیت، صلاحیت ذاتی، ابطال پایان‌کار، اصلاح پایان‌کار، دادگاه عمومی حقوقی، شهرداری

چکیده رای

دادگاه عمومی حقوقی صلاحیت رسیدگی نسبت به‌خواسته ابطال و اصلاح پایان‌کار صادره از سوی شهرداری را ندارد.

رای بدوی

درخصوص دعوی خانم ص.ع. و آقای الف.ح. با وکالت خانم ز.ف. و خانم م. هـ .. به‌طرفیت ش. و خانم م. ط. وآقای م.ی. با وکالت آقای الف.ذ. به‌خواسته صدور حکم مبنی بر 1 ـ ابطال و اصلاح پایان‌کار شماره 12036059 مورخ 9/5/86 صادره از شهرداری منطقه 1 تهران و الزام خواندگان ردیف دوم و سوم به ایفای تعهد قراردادی نسبت به تحویل مبیع سالم و قابل انتفاع و نیز محکومیت به‌پرداخت کلیه خسارات دادرسی و قانونی که وکلای خواهان اظهار داشتند: موکلین بالمناصفه در مورخ 18/2/1387 شش‌دانگ یک دستگاه آپارتمان به‌شماره پلاک ثبتی 9/1802 واقع در بخش 11 تهران به انضمام یک باب انباری و یک واحد پارکینگ قطعه یک تفکیکی را از خواندگان ردیف دوم و سوم خریداری نموده‌اند لیکن حسب اظهار موکلین پارکینگ متعلق به آپارتمان موکلین به‌دلیل عدم رعایت نکات ایمنی و استاندارد در زمان ساخت و عدم رعایت فواصل ایمنی از موتورخانه قابلیت استفاده و انتفاع را ندارد و در صورت پارک اتومبیل باعث بروز خسارت به خودرو می‌گردد. لذا نظر به اینکه حسب اظهارات ایشان ایراد مزبور قابل‌رفع نمی‌باشد و موکلین خواستار ابطال و اصلاح و پایان‌کار مربوطه به ملک و الزام خواندگان ردیف دوم و سوم به ایفای تعهدات قراردادی فوق مستند به مواد 220و 221 قانون مدنی تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر ابطال و اصلاح پایان‌کار و الزام خواندگان ردیف 2و3 به تحویل مبیع سالم و قابل انتفاع و پرداخت کلیه خسارت دادرسی را دارم. دادگاه نظر به اینکه در نظریه شماره 6037/91/د ع مورخ 4/10/1391 کارشناس رسمی دادگستری اعلام گردیده است پهنای پارکینگ طبق قوانین شهرداری برای در پارکینگ 5/4 متر می‌باشد که مطابق 5/4 متر کامل بوده با عنایت به اینکه و اظهارنظر تحویل پارکینگ از کسر پارکینگ واحدهای دیگر حتی برفرض مالکیت خواندگان نسبت به دیگر آپارتمان‌های موجود خلاف صورت‌مجلس تفکیکی و پایان‌کار ساختمان بوده و پایان‌کار صادره بر مبنای وضعیت موجودی آپارتمان تهیه گردیده است و کارشناسان در صدور پایان‌کار تخلفی احراز نکرده‌اند و مطابق قانون مدنی ماده 384 درصورتی‌که مبیع معیوب با کسر متراژ باشد خریدار مخیر به فسخ یا پذیرش معامله و مطالبه قیمت کسر متراژ می‌باشد و خواهان ‌علی‌رغم معیوبیت مبیع تمایلی نسبت به فسخ معامله ندارند و آپارتمان را با متراژ و اوصاف موجود خریداری نموده‌اند لذا طرح دعوی اصلاح پایان‌کار و تحویل آپارتمان سالم صحیح نبوده و از این‌رو دادگاه خواسته خواهان را غیرواقع تشخیص و حکم به رد دعوی صادر و اعلام می‌نماید رأی صادره حضوری بوده و ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدید‌نظر‌خواهی در دادگاه‌های تجدید‌نظر استان تهران می‌باشد. 
رئیس شعبه 110 دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ حیدری

 

رای دادگاه تجدید نظر

دادنامه تجدیدنظر خواسته به‌شماره 00103 مورخ 8/2/82 صادره از شعبه 110 دادگاه عمومی حقوقی تهران که به صدور حکم بر ابطال و اصلاح پایان‌کار شماره 12036059 مورخ 9/5/86 صادره از شهرداری و الزام خواندگان به ایفای تعهدات قراردادی نسبت به تحویل مبیع سالم و قابل انتفاع به انضمام خسارات دادرسی اشعار دارد متضمن جهت موجه در نقض است و اعتراض به‌شرح اوراق و محتویات پرونده وارد می‌باشد زیرا ابطال و اصلاح گواهی پایان‌کار شهرداری از اختیارات دادگاه نمی‌باشد تا پس از ابطال آن حکم به تحویل مبیع سالم و قابل‌استفاده صادر گردد بنابراین دادگاه به استناد صدر ماده 358 و ماده 2 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی رأی دادگاه بدوی را نقض و قرار رد دعوا صادر می‌نماید. رأی دادگاه قطعی است. 
رئیس شعبه 8 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
 صفیری ـ امیری

 

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.