درخواست کیفر در کیفرخواست

درخواست کیفر در کیفرخواست

درتاریخ : 1392/06/20 به شماره : 9209970270100666

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 56 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: کیفرخواست، جنبه عمومی جرم، تعیین مجازات، درخواست کیفر

چکیده رای

چنانچه در کیفرخواست از جهت جنبه عمومی جرم درخواست کیفر نشده باشد، دادگاه نمی تواند از این حیث مجازات تعیین کند.

رای بدوی

در خصوص اتهام متهمین پرونده آقایان 1ـ ش.ع. فرزند ح.، متولد 1370، ساکن تهران و 2ـ ح.ع. فرزند ص.، متولد 1344، ساکن تهران، 3ـ ح.ن. فرزند ف.، 29 ساله، ساکن تهران، هر سه نفر دایر بر مشارکت در اخلال در نظم عمومی با ایجاد درگیری و حرکات نامتعارف و ردیف اول و دوم مشارکت در ایراد ضرب و جرح عمدی موضوع شکایت متهم ردیف سوم و متهم ردیف سوم دایر بر ایراد ضرب و جرح عمدی موضوع شکایت شاکی آقای م.م. که به موجب کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه 11 تهران تقاضای مجازات گردیده؛ با بررسی محتویات پرونده توجهاً به شکایت شکات، گزارش مأمورین، اظهارات شهود قضیه، گواهیهای پزشکی قانونی، اذعان و اقرار متهمین به وقوع درگیری و نزاع و شواهد و قراین موجود اتهامات انتسابی به نظر محرز بوده و بر این اساس مستنداً به مواد 15 ـ 269 ـ 294 ـ 295 ـ 367 ـ 480 ـ 484 ـ 495 ـ 496 ـ 618 قانون مجازات اسلامی رأی بر محکومیت متهمین موصوف هر سه نفر بابت بزه مشارکت در اخلال در نظم عمومی هر کدام تحمل شش ماه حبس تعزیری و تحمل 35 ضربه شلاق تعزیری و بابت بزه ایراد ضرب و جرح عمدی از لحاظ جنبه خصوصی ردیف اول و دوم به پرداخت دیه بالمناصفه در حق متهم ردیف سوم (شاکی) به میزان 1ـ بریدگی دامیه قدام شانه راست یک درصد دیه کامله، 2ـ ساییدگی حارصه لاله گوش یک درصد دیه کامله، 3ـ دو عدد کبودی بازوی راست سه دینار، 4ـ دو عدد کبودی سمت راست گردن سه دینار، 5ـ کبودی پهلوی چپ یک و نیم دینار، 6ـ کبودی ناحیه پیشانی سه دینار، 7ـ خراشیدگی حارصه بازوی چپ نیم درصد دیه کامله، 8ـ بریدگی دامیه روی شانه چپ یک درصد دیه کامله، 9ـ خراشیدگی حارصه روی پیشانی و روی بینی جمعاً دو درصد دیه کامله، 10ـ خراشیدگی حارصه پشت دست راست و کف دست چپ جمعاً یک درصد دیه کامله، 11ـ خراشیدگی حارصه بند دوم انگشت پنجم دست راست و انگشت سوم دست چپ ثلث عشر و به علاوه عشر یک درصد دیه کامله، 12ـ کبودی ران راست و پشت گوش چپ چهار و نیم دینار، 13ـ تورم لاله گوش یک دهم درصد دیه کامله و همچنین متهم ردیف سوم به پرداخت دیه در حق شاکی آقای م.م. بابت 1ـ جراحت نسوج نرم سمت راست صورت متلاحمه سه درصد دیه کامله، 2ـ ارش آسیب غده بنا گوشی مجرای بزاق دو درصد دیه کامله، 3ـ ارش تورم شدید سمت راست صورت و نقص عضوی حاصل از صدمات پوست و عضلات پنج درصد دیه کامله و در رابطه با جنبه عمومی بزه مذکور به‌لحاظ بیم تجری مرتکبین هر سه نفر متهمین هر کدام تحمل شش ماه حبس تعزیری صادر و اعلام می‌گردد. رأی صادره نسبت به شاکی و متهم ردیف سوم حضوری و ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ، قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد و نسبت به متهمین ردیف اول و دوم غیابی و ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ، قابل واخواهی در همین شعبه دادگاه و سپس ظرف 20 روز دیگر قابل تجدیدنظرخواهی به سیاق فوق می‌باشد. 
 رئیس شعبه 1003 دادگاه عمومی جزایی تهران ـ غلامیاری.

در خصوص درخواست واخواهی به عمل آمده نسبت به دادنامه شماره 01224 همین شعبه دادگاه که به موجب آن واخـواهان ها آقایان 1ـ ش.ع. فرزند ح. 2ـ ح.ع. فـرزند ص. به اتهامات مشارکت در اخلال در نظم عمومی و مشارکت در ایراد ضرب و جرح عمدی موضوع شکایت آقای ح.ن. هر کدام بابت بزه اخلال در نظم عمومی به تحمل شش ماه حبس تعزیری و تحمل 35 ضربه شلاق تعزیری و بابت دیگر بزه اتهامی به پرداخت دیه و حبس تعزیری هر کدام شش ماه محکوم گردیده‌اند؛ با بررسی محتویات پرونده توجهاً به اینکه در این مرحله از دادرسی دفاع یا ادله‌ای که باعث تخدیش دادنامه گردد بیان و اقامه نگردیده بر این ضمن رد واخواهی مستنداً به ماده 218 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری رأی بر تأیید و ابرام دادنامه واخواسته صادر و اعلام می‌گردد و اما در خصوص واخواه ردیف اول (ش.ع.) با توجه به جوان بودن متهم و فقد سابقه مؤثر کیفری قبلی با اعمال ماده 22 قانون مجازات اسلامی و لحاظ تخفیف دو فقره حبس تعزیری حبس تعزیری نامبرده تبدیل به دو فقره پرداخت جزای نقدی هر کدام مبلغ سه میلیون ریال (جمعاً شش میلیون ریال) در حق صندوق دولت صادر و اعلام می‌گردد. مجازات شلاق و پرداخت دیه به قوت خود باقی می‌باشد. رأی صادره حضوری و ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ، قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.
رئیس شعبه 1003 دادگاه عمومی جزایی تهران ـ غلامیاری

 

 

رای دادگاه تجدید نظر

در این پرونده 1ـ آقای ح.ع. از دادنامه شماره 01447 مورخ 14/12/91 شعبه 1003 دادگاه عمومی جزایی تهران که در مقام واخواهی از دادنامه غیابی شماره 01224 مورخ 27/10/91 همان شعبه صادر شده، 2ـ آقای ح.ن. از دادنامه شماره 01224 مورخ 27/10/91 تجدیدنظرخواهی کرده‌اند به موجب بخشی از دادنامه‌های تجدیدنظرخواسته تجدیدنظرخواهان از حیث بزه اخلال در نظم عمومی هر یک به تحمل شش ماه حبس و سی و پنج ضربه شلاق و از جهت جرم ایراد ضرب و جرح عمدی به پرداخت دیه و برای جنبه عمومی آن به تحمل شش ماه حبس محکوم شده‌اند. دادگاه با توجه به بررسی اوراق و مستندات پرونده در این مرحله ایراد و اعتراض مؤثر و مدللی که موجب نقض و بی‌اعتباری دادنامه تجدیدنظرخواسته را فراهم کند مطرح نشده است درخواست تجدیدنظرخواهان با شقوق مندرج در ماده 240 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری انطباق ندارد اما از آن جایی که دادسرا در کیفرخواست صادر شده از جهت جنبه عمومی بزه ایراد ضرب و جرح عمدی درخواست کیفر ننموده است لذا شش ماه حبس جنبه عمومی بزه ایراد ضرب و جرح عمدی از متن دادنامه تجدیدنظرخواسته در اجرای مقررات تبصره 4 ماده‌22 قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب حذف می‌شود. بر این اساس با رد تجدیدنظرخواهی دادنامه تجدیدنظرخواسته به شرح فوق و با حذف حبس جنبه عمومی بزه ایراد ضرب و جرح عمدی به استناد بند الف ماده‌257 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری تأیید و استوار می‌شود. این رأی قطعی است. 

رئیس شعبه 56 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
اهوارکی ـ رمضانی

 

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.