دیه جنین چگونه محاسبه می شود؟

دیه جنین چگونه محاسبه می شود؟

دیه مالی است که به سبب جنایت بر نفس یا عضو، به مجنی علیه یا ولی یا اولیای دم او داده می‌شود، دیه مقدر مال معینی است که در شرع مقدس به سبب جنایت غیرعمدی بر نفس عضو یا منفعت یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد مقرر شده است.

در این قسمت از مطالب مربوط به دیه به چگونگی محاسبه  دیه جنین در قانون مجازات اسلامی اشاره شده است که در ادامه می‌خوانید:
طبق ماده 716 قانون مجازات اسلامی دیه سقط جنین به ترتیب ذیل است:

الف- نطفه ای که در رحم مستقر شده است دو صدم دیه کامل

ب- علقه که در آن جنین به صورت خون بسته در می آید چهار صدم دیه کامل

پ- مضغه که در آن جنین به صورت توده گوشتی در می آید شش صدم دیه کامل

ت- عظام که در آن جنین به صورت استخوان در آمده لکن هنوزگوشت روییده نشده است هشت صدم دیه کامل

ث- جنینی که گوشت واستخوان بندی آن تمام شده ولی روح در آن دیده نشده است یک دهم دیه کامل

ج- دیه جنینی که روح در آن دمیده شده است اگر پسر باشد دیه کامل و اگر دختر باشد نصف آن و اگر مشتبه باشد سه چهارم دیه کامل

ماده 717 بیان می دارد هر گاه در اثر جنایت وارد بر مادر جنین از بین برود علاوه بر دیه یا ارش جنایت بر مادر دیه جنین نیز در هر مرحله ای از رشد که باشد پرداخت می شود.

طبق ماده 718 هر گاه زنی جنین خود را در هر مرحله ای که باشد به عمد شبه عمد یا خطا از بین ببرد دیه جنین حسب مورد توسط مرتکب یا عاقله او پرداخت می شود.

تبصره- هر گاه جنینی که بقای آن برای مادر خطر جانی دارد به منظور حفظ نفس مادر سقط شود دیه ثابت نمی شود.
در ماده 719 تصریح شده هر گاه چند جنین در یک رحم باشند سقط هر یک از آن ها دیه جداگانه دارد و ماده 720 بیان می‌دارد دیه اعضا و دیگر صدمات وارد بر جنین در مرحله ای که استخوان بندی آن کامل شده ولی روح در آن دمیده نشده است به نسبت دیه جنین در این مرحله محاسبه می گردد و بعد از دمیده شدن روح حسب جنیست جنین دیه محاسبه می شود وچنانچه بر اثر همان جنایت جنین از بین برود فقط دیه جنین پرداخت می شود.

همچنین طبق ماده 721 قانون مجازات اسلامی هر گاه در اثر جنایت و یا صدمه چیزی از زن سقط شود که به تشخیص کارشناس مود وثوق منشا انسان بودن آن ثابت نگردد دیه و ارش ندارد لکن اگر در اثر آن صدمه ای بر مادر وارد گردد حسب مورد دیه یا ارش تعیین می شود.

برگرفته از خبرگزاری میزان (تاریخ انتشار 1395/1/13)