شرایط ابطال معامله به‌قصد فرار از دین

شرایط ابطال معامله به‌قصد فرار از دین

درتاریخ : 1392/10/21 به شماره : 9209970220700880

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 7 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: قواعد عمومی قراردادها، معامله به‌قصد فرار از دین، استیفای طلب

چکیده رای

معامله به‌قصد فرار از دین زمانی محقق می‌گردد که با مطالبه دائن و منحصر بودن دارایی مدیون به مورد معامله، دارایی دیگری از مدیون برای استیفاء دین وجود نداشته باشد.

رای بدوی

در خصوص دعوی خانم ن.ع. به‌طرفیت آقای ح.ع. و خانم ح.ع. به خواسته صدور حکم بر اعلام بطلان معامله ملک پلاک ثبتی 12582/2 به لحاظ صوری بودن معامله و به‌قصد فرار از دین توجهاً به جمیع اوراق و محتویات پرونده اظهارت طرفین در جلسه دادگاه و نظر به اینکه اولاً هرچند ملک پلاک ثبتی 12582 فرعی از 2 اصلی بنام خوانده ردیف اول بوده و به‌موجب سند شماره 16820-29/3/92 به خوانده ردیف دوم انتقال داده است اما در زمان انتقال سند هنوز خواهان مهریه خود را از خوانده ردیف اول مطالبه نکرده و مطابق ماده 218 قانون مدنی مناط در فرار از دین وجود دین در موقع انجام معامله است که در آن زمان هنوز دینی وجود نداشته است ثانیاً مطابق ماده 223 قانون مدنی اصل بر صحت معاملات است مگر اینکه مفاد آن معلوم شود که در مانحن‌فیه از ناحیه خواهان دلایل و مدارکی که دلالت بر صوری بودن معامله و انتقال سند بنام خوانده ردیف دوم از ناحیه خوانده ردیف اول باشد ارائه نشده و در پرونده وجود ندارد ونیز دلایلی که حاکی از انتقال به‌قصد فرار از دین باشد هم ارائه نشده است فلذا دادگاه دعوی مطروحه را غیر وارد تشخیص حکم به بطلان دعوی خواهان صادر و اعلام می‌نماید رأی صادره ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل ‌تجدیدنظرخواهی درمحاکم محترم تجدیدنظر استان تهران نمی‌باشد.
رئیس شعبه 190 دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ موسی وند

 

رای دادگاه تجدید نظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی خانم ن.ع. به‌طرفیت تجدیدنظر خواندگان آقای ح.ع. و خانم ح.ع. نسبت به دادنامه 644-30/6/92 شعبه 190 دادگاه حقوقی عمومی تهران که به‌موجب آن حکم بر بطلان دعوی نخستین تجدیدنظرخواه به خواسته اعلام بطلان معامله پلاک ثبتی 12582/2 به لحاظ صوری بودن و به‌قصد فرار از دین صادرشده است قطع‌نظر از این تجدیدنظرخواه دلیلی ارائه ننموده که پس از مطالبه یا درخواست اجرائیه تجدیدنظر خوانده مبادرت به انتقال ملک نموده باشد اساساً معامله به‌قصد فرار از دین زمانی محقق می‌گردد که با مطالبه دائن و منحصر بودن دارایی مدیون به مورد معامله دارایی دیگری از مدیون برای استیفاء دین وجود نداشته باشد و در مانحن‌فیه تجدیدنظرخواه در لایحه تجدیدنظرخواهی خود مدعی شده تجدیدنظر خوانده ردیف اول دارای اموال متعدد است لذا تجدیدنظرخواهی انطباقی باجهات تجدیدنظر مندرج در ماده 348 قانون آیین دادرسی مدنی نداشته ازلحاظ رعایت تشریفات و موازین قانونی و اصول و مقررات دادرسی نیز خدشه‌ای بر آن وارد نیست مستنداً به ماده 358 قانون آیین دادرسی مدنی ضمن ردّ اعتراض تجدیدنظرخواه دادنامه تجدیدنظر خواسته تأیید می‌گردد رأی صادره قطعی است.
رئیس شعبه 7 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
کوهکن ـ غفوری گوراب

 

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.