شرایط تحقق اجرت‌المثل زن نسبت به کارهای ایام زندگی مشترک

شرایط تحقق اجرت‌المثل زن نسبت به کارهای ایام زندگی مشترک

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 24 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: اجرت‌المثل، ادله اثبات دعوا، تبرعی بودن، دستور زوج، نکاحنکاح، اجرت‌المثل، تبرعی بودن، دستور زوج، ادله اثبات دعوا

چکیده رای

در عرف خانواده‌ها علی‌الاصول اقدامات زوجه با قصد تبرع انجام می‌شود. در دعوای مطالبه اجرت‌المثل ایام زوجیت، زوجه باید تبرعی‌نبودن انجام کارها و نیز دستور زوج را اثبات نماید.

رای بدوی

دعوی خانم ف.م. به طرفیت همسرش آقای الف.ع. مبنی بر مطالبه اجرت‌المثل ایام زندگی مشترک وارد نیست؛ زیرا مطابق تبصره الحاقی به ماده 336 قانون مدنی از جمله شرایط مطالبه اجرت‌المثل این است که زوجه به قصد دریافت دستمزد و با دستور شوهر امور خانه را انجام دهد، درحالی‌که مطابق عرف حاکم بر خانواده‌های ایرانی، اساساً زن تبرعاً امورخانه‌داری از قبیل شوهرداری و نگه‌داری بچه و غیره را انجام می‌دهد و هیچ‌گاه قصد او دریافت دستمزد نبوده و گرنه در طول زندگی مشترک آن را مطالبه می‌نموده و زوجه دلیلی بر اثبات خلاف آن من‌جمله اثبات دستور زوج به انجام امور ارائه ننموده است. بنا به مراتب فوق، دعوی خواهان وارد نبوده و به استناد ماده 197 قانون آیین دادرسی مدنی و مفهوم مخالف تبصره الحاقی به ماده 336 قانون مدنی، حکم به رد ادعای وی صادر می‌گردد. این رأی حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.

رئیس شعبه 238 دادگاه عمومی خانواده تهران ـ کلیوند

رای دادگاه تجدید نظر

تجدیدنظرخواهی خانم ف.م. فرزند م. به طرفیت الف.ع. فرزند ح. نسبت به دادنامه شماره1059 مورخ 24/7/1391شعبه محترم 238 دادگاه عمومی حقوقی تهران در پرونده کلاسه 826، مبنی بر صدور حکم به رد دعوی مطالبه اجرت‌المثل وارد نمی‌باشد؛ زیرا با توجه به محتویات پرونده و امعان‌نظر در اوراق و مندرجات آن، مفاد لایحه تجدیدنظرخواهی و لوایح دفاعیه طرفین مدلول دادنامه تجدیدنظرخواسته، رأی صادر شده دادگاه بدوی بر اساس مستندات موجود در پرونده صادر گردیده است، و با عنایت به اینکه تجدیدنظرخواه ایراد و اعتراض موجهی که موجبات نقض دادنامه اعتراض شده را فراهم آورد، ابراز ننموده است، لذا این دادگاه با عنایت به مراتب مذکور، ضمن رد درخواست تجدیدنظرخواهی، رأی صادر شده دادگاه بدوی را استناد به مواد 358 و 365 قانون این دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی ‌تأیید می‌نماید. این رأی قطعی است.

رئیس شعبه 24 تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه

مرادی ـ روحانی

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.