شرایط صدور حکم در دعاوی تصرف

شرایط صدور حکم در دعاوی تصرف

درتاریخ : 1392/12/13 به شماره : 9209970222901426

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 29 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: دعاوی تصرف، رفع تصرف، رفع ممانعت از حق، رفع مزاحمت از حق

چکیده رای

در دعاوی تصرف، احراز سبق تصرف خواهان و لحوق تصرفات خوانده شرط رسیدگی و صدور حکم توسط دادگاه است. 

رای بدوی

در خصوص دادخواست خانم ر.ص. به وکالت از آقای م.ن. به‌طرفیت آقای س.ن. به خواسته صدور حکم مبنی بر رفع مزاحمت و ممانعت از حق و رفع تصرف و قلع‌وقمع بنای غیرمجاز و اعاده آن به وضع سابق و رفع انسداد از در و پنجره‌های مسدود شده و دستور موقت بر توقف عملیات ساختمانی به انضمام هزینه‌های دادرسی دادگاه باملاحظه محتویات پرونده نظر به اینکه وکیل خواهان به شرح صورت‌جلسه مورخ 30/4/1392 این دادگاه اظهار داشته موکل دارای سند رسمی نمی‌باشد و مبنا و دلیل در طرح دعوا توافق‌نامه فی‌مابین می‌باشد با این وصف و نظر به اینکه رسیدگی به موضوع مستلزم مالکیت رسمی خواهان مرحوم م.ن. و خوانده بوده که اصولاً مشخص نیست خواهان تنها ورثه وی می‌باشد یا خیر و اینکه ملک در حصه وی قرارگرفته یا خیر بنابراین و به کیفیت مطرح‌شده دعوا قابلیت استماع نداشته و به استناد ماده 2 قانون آیین دادرسی مدنی قرار عدم استماع دعوا صادر و اعلام می‌دارد قرار صادرشده ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل‌اعتراض و رسیدگی در دادگاه محترم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد. 
رئیس شعبه 18 دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ حمیدی

 

رای دادگاه تجدید نظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی م.ن. با وکالت ر.ص. به‌طرفیت س.ن. نسبت به دادنامه شماره 400 مورخه 31/4/92صادره از شعبه 18 دادگاه عمومی تهران که به‌موجب آن قرار ردّ دعوی به رفع مزاحمت و ممانعت از حق و رفع تصرف و غیره صادر گردیده با عنایت به اینکه استدلال دادگاه محترم بدوی مبنی بر اینکه مشخص نیست خواهان تنها ورثه می‌باشد یا خیر صحیح نمی‌باشد چون درخواسته دعوی مزبور سبق تصرف لحوق مزاحمت شرط اصلی موضوع می‌باشد فلذا دادنامه تجدیدنظر خواسته در مقام اعتراض با مدلول ماده 348 قانون آیین دادرسی مدنی قابل انطباق می‌باشد فلذا در اجرای ماده 353 قانون مارالذکر ضمن نقض دادنامه تجدیدنظر خواسته پرونده عیناً جهت رسیدگی ماهیتی به دادگاه محترم بدوی اعاده می‌گردد رأی صادره قطعی است. 
رئیس شعبه 29 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
حسینی ـ احمدی

 

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.