شرط لازم در تحقق بزه جعل

شرط لازم در تحقق بزه جعل

درتاریخ : 1392/12/14 به شماره : 9209970222201717

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 22 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: جعل، رکن ضرر، ضرر بالفعل یا بالقوه، رکن مادی جرم

چکیده رای

قابلیت ایراد ضرر به شاکی شرط لازم برای تحقق بزه جعل است.

رای بدوی

در خصوص اتهام خانم ر.م. فرزند م. مبنی بر جعل فاکتور خرید طلا و ارائه آن به دادگاه (استفاده از سند مجعول)، جمیع اوراق و محتویات پرونده مورد بررسی و مداقه واقع شد. با فرض این‌که تمام اظهارات شاکی و وکیل وی را صحیح بدانیم، فاکتورهایی که تعویض و یا جعل شده است متعلق به شاکی نبوده و در نتیجه از این تغییر یا تعویض ضرری متوجه شاکی نخواهد شد چون اساساً شاکی در طلاها که بحث اصلی پرونده است مالکیتی نداشته است. با توجه به این‌که برای تحقق رکن مادی بزه جعل و به دنبال آن تحقق جرم استفاده از سند مجعول باید رکن ضرری نیز وجود داشته باشد، دادگاه با استناد به ماده 120 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 حکم بر برائت صادر و اعلام می‌دارد. رأی صادره حضوری و ظرف مهلت بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه محترم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.
رئیس شعبه 1163 دادگاه عمومی جزایی تهران ـ معصومی

 

رای دادگاه تجدید نظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی خانم س.ق. به وکالت از الف.الف. نسبت به دادنامه شماره 3000888 صادره از شعبه 1163 دادگاه عمومی جزایی تهران که منتهی به صدور رأی برائت تجدیدنظرخوانده خانم ر.م. از اتهام جعل و استفاده از سند مجعول گردیده با ملاحظه لایحه دفاعیه وکیل تجدیدنظرخواه ایراد و اعتراضی که موجب نقض دادنامه را  ابراز ننموده و ضمن رد تجدیدنظرخواهی مستنداً به بند الف از ماده 257 از قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری دادنامه معترض‌عنه را با اصلاح در آن از جهت معدوم نمودن اسنادی که ادعای جعل آن گردیده تأیید می‌نماید. رأی صادره قطعی است.
مستشاران شعبه ٢٢ دادگاه تجدیدنظر استان تهران 
حیات‌مقدم ـ افشار

 

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.