ضمانت اجرای عدم درج مبلغ حق‌الوکاله در وکالت‌نامه وکیل

ضمانت اجرای عدم درج مبلغ حق‌الوکاله در وکالت‌نامه وکیل

درتاریخ : 1392/10/22 به شماره : 9209970220301436

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 3 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: وکالت در دعاوی، حق‌الوکاله، سمت، قرار ردّ دعوا، اخطار رفع نقص

چکیده رای

در صورت عدم درج مبلغ حق‌الوکاله در وکالت‌نامه وکیل، وکالت‌نامه موصوف در دادگاه قابل‌پذیرش نیست بنابراین در مورد دعوی به دلیل عدم احراز سمت قرار ردّ دعوی صادر می‌شود و مورد از مصادیق صدور اخطار رفع نقص نیست.

رای بدوی

در خصوص دعوی آقایان و خانم‌ها 1- ع. د. فرزند م. 2- ت. 3- د. 4- م. 5- م. 6- ف. 7- م. 8- م. همگی د. فرزندان ع. وراث شادروان م.ل. با وکالت خانم الف.ز. به‌طرفیت 1- ش. 2- اداره کل مسکن و شهرسازی استان تهران (وزارت راه و شهرسازی) 3- اداره ثبت‌اسناد و املاک بخش . . . تهران به خواسته 1- صدور حکم مبنی بر ابطال سند مالکیت شماره چاپی 620233 بنام دولت جمهوری اسلامی ایران (به نمایندگی سازمان زمین و مسکن) 2- ابطال سند قطعی شماره 19192 مورخ 13/3/85 دفترخانه اسناد رسمی شماره . . . تهران بنام شرکت تعاونی مسکن و کارکنان . . . (به‌تبع آن ابطال دفترچه مالکیت) و اعاده مالکیت به وضع سابق بنام و صدور سند مالکیت جدید با احتساب جمیع خسارات دادرسی، قطع‌نظر از ماهیت امر، نظر به اینکه نماینده حقوقی خوانده ردیف دوم به عدم رعایت تکلیف مندرج در ماده 103 قانون مالیات‌های مستقیم از جانب وکیل خواهان‌ها ایراد و اعتراض نموده است و با توجه به اینکه حسب مفاد تبصره یک ماده مرقوم وکالت‌نامه فوق قابل‌قبول نبوده و وفق نظریه مورخ 1260/7 – 5/11/75 اداره حقوقی قوه قضائیه از موارد رفع نقص نیز نمی‌باشد، دعوی خواهان‌ها که مطابق ترتیبات قانونی مطرح نگردیده قابلیت استماع و رسیدگی را ندارد لهذا بنا به‌مراتب فوق به استناد مواد 2، بند 5 ماده 84، 87، 88 و 89 قانون آیین دادرسی مدنی دادگاه‌های عمومی و انقلاب، قرار ردّ دعوی خواهان‌ها به کیفیت مطروحه حاضر را صادر و اعلام می‌نماید. رأی صادره ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه محترم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.
رئیس شعبه 221 دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ احمدوند

 

رای دادگاه تجدید نظر

تجدیدنظرخواهی خانم الف.ز. نسبت به دادنامه شماره 553 مورخه 23/7/92 صادره از شعبه 221 دادگاه عمومی تهران که به‌موجب آن قرار ردّ دعوی ابطال اسناد مالکیت و اسناد انتقال مالکیت صادرشده است وارد نمی‌باشد زیرا با توجه به عدم ذکر مبلغ حق‌الوکاله و عدم پرداخت مالیات آن به‌موجب ماده 103 قانون مالیات‌های مستقیم وکالت قابل‌پذیرش نیست و سمت دادخواست دهنده احراز نمی‌شود لذا تجدیدنظرخواهی متضمن جهت نقض نیست و دادنامه تجدیدنظر خواسته از حیث رعایت اصول و قواعد دادرسی و مبانی استنباط و ذکر جهات موجهه و انطباق موضوع با قانون و مقررات حقوقی فاقد اشکال می‌باشد. دادگاه با ردّ تجدیدنظر مستنداً به ماده 353 از قانون آیین دادرسی مدنی دادنامه تجدیدنظر خواسته را عیناً تأیید و استوار می‌نماید. این رأی قطعی است.
رئیس شعبه 3 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
ذکائی ـ خشنودی

 

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.