طلاق توافقی

طلاق توافقی

طلاق توافقی همانگونه که از نام آن پیداست، بر اساس توافق طرفین صورت می‌گیرد. زوجین قبل از حضور در دادگاه بایستی در مورد کلیه حقوق و وظایف خود بعد از طلاق تصمیم‌گیری نمایند که عبارتند از مهریه، نفقه، اجرت المثل زوجه، جهیزیه زوجه، هدایای قبل از ازدواج، مسائل مالی، حقوق، حضانت و ملاقات فرزند مشترک و نفقه وی.

در صورتی که به هر دلیل نمی‌توانید مراحل مشاوره اجباری را طی کنید، وکلای مجرب موسسه کلیه مراحل طلاق توافقی از مشاوره تا دریافت سند طلاق را به انجام می‌رسانند.

مرحله اول: اقدام به طلاق توافقی

در ابتدا زوجین باید دادخواست طلاق توافقی خود را به دفتر خدمات قضایی ارائه دهند، بر اساس محل سکونت مشترک زوجین دادگاه صالح برای رسیدگی به دادخواست مطروحه تعیین می‌شود.

سپس، پیامکی به منظور اطلاع از تاریخ و ساعت جلسه رسیدگی برای زوجین ارسال می‌شود. حال باید زوجین در تاریخ و ساعت مقرر در دادگاه حاضر شوند. در جلسه اول رسیدگی، قاضی دادگاه طرفین را به داوری و مراکز مشاوره ارجاع می‌دهد.

 لازم است در این جلسه هر دو آنها حضور داشته باشند و خواسته خود را مبنی بر صدور گواهی عدم امکان سازش یا طلاق توافقی مطرح کنند. این جلسه توسط قاضی دادگاه به داوری ارجاع داده خواهند شد.

مرحله دوم: اخذ گواهی داوری و مشاوره

تاکنون نحوه انجام طلاق توافقی در تهران بدینگونه بود که زوجین یا وکلای آنان در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی حاضر و پس از ارسال درخواست و تعیین شعبه، به دادگاه مراجعه و اقدامات لازم را از جمله داوری، آزمایش و… انجام می‌داند که نهایتا منجر به صدور گواهی عدم امکان سازش می‌گردید. و پیرو آن طرفین، با مراجعه به دفاتر طلاق اقدام به ثبت نمودن آن می‌نمودند.

پس از آنکه دادگاه نظر کارشناسی مشاور و داور را دریافت کرد، قاضی نظرات واصله را بررسی و در صورت لزوم گواهی عدم امکان سازش را صادر می‌کند.

نکته قابل توجه: زوجین باید در همان جلسه دادگاه با ساقط کردن حق تجدید نظرخواهی و فرجام‌خواهی خود، رأی دادگاه را قطعیت بدهند.

اما در حال حاضر با توجه به قانون جدید طلاق توافقی از مورخ ۹۷/۹/۱ طی بخشنامه ۵۵/۱۳۱۰۴/۹۰۰۰ مورخ ۹۷/۹/۵ خطاب به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، این دفاتر بدون ارائه گواهی مرکز غربالگری که اصطلاحا به آن گواهی عدم انصراف از طلاق گفته می‌شود، نمی‌توانند اقدام به ثبت دادخواست طلاق توافقی نمایند.

اقدام به انجام مراحل مشاوره و اخذ گواهی مربوطه می‌نمایند. تفاوت طلاق توافقی در حال حاضر نسبت به گذشته در اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق از مراکز مشاوره می‌باشد که قبلا نیازی به این کار نبود. در حقیقت این گواهی در حال حاضر جزء مدارک لازم برای ثبت دادخواست طلاق توافقی می‌باشد.

نویسنده : جمیله ستایش نهاد

آدرس وبسایت : http://setayeshnahad.com/