عدم‌ استماع ایرادات راجع به معامله پایه در قبال دارنده با حسن نیت سند تجاری

عدم‌ استماع ایرادات راجع به معامله پایه در قبال دارنده با حسن نیت سند تجاری

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 50 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: اسناد تجاری، ایرادات، چک، دارنده با حسن نیت، عدم استماعاسناد تجاری، چک، دارنده با حسن نیت، ایرادات، عدم استماع

چکیده رای

ایرادات راجع به معامله پایه، در قبال دارنده با حسن نیت سند تجاری مسموع نیست.

رای بدوی

در خصوص دعوی آقای م.الف. با وکالت آقای الف.م. به طرفیت آقای د.ر. با وکالت آقای ت.الف. به‌ خواسته مطالبه وجه یک فقره چک به شماره … مورخ 31/7/90 به مبلغ 000/000/70 ریال با احتساب خسارات دادرسی و تأخیر تأدیه. نظر به‌اینکه تصویر مصدق چک استنادی و گواهینامه عدم پرداخت مربوط دلالت بر اشتغال ذمه خوانده و استحقاق خواهان در مطالبه وجه آن دارد، و نظر به اینکه اسناد تجاری صرف‌نظر منشأ صدور و تعهّد مستقلی ایجاد می‌کند، و توجهاً به اصل عدم قابلیت استناد به ایرادات نسبت به اشخاص ثالث، دادگاه با رد دفاعیات غیر موجه وکیل خوانده، با احراز دین و استصحاب بقاء آن، دعوی مطروحه را وارد و ثابت دانسته و مستنداً به مواد 311، 313، 314 قانون تجارت و ماده522 قانون آیین دادرسی مدنی، حکم بر محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ هفتاد میلیون ریال، بابت اصل خواسته و مبلغ 000/450/1 ریال بابت هزینه دادرسی و پرداخت حق‌الوکاله وکیل بر طبق تعرفه، و خسارت تأخیر تأدیه از تاریخ سررسید چک تا روز وصول در حق خواهان صادر و اعلام می‌کند. رأی صادره ظرف 20 روز پس ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.

رئیس شعبه 35 دادگاه‌های عمومی حقوقی تهران ـ احمدی

رای دادگاه تجدید نظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای د.ر. با وکالت آقای ت.الف. به طرفیت آقای م.الف. نسبت به دادنامه شماره 822 ـ 29/7/91 موضوع پرونده کلاسه بایگانی 900714 شعبه 35 دادگاه عمومی حقوقی تهران که به موجب آن حکم به محکومیت مشارٌالیه به تأدیه مبلغ 000/000/70 ریال وجه، موضوع یک فقره چک مستند دعوی از بابت اصل خواسته به انضمام خسارات دادرسی و تأخیر تأدیه موضوع آن به وصف مقید در دادنامه تجدیدنظرخواسته در حق تجدیدنظرخوانده صادر گردیده است. اینک اما با التفات به محتویات پرونده و مفاد لایحه ضمیمه دادخواست تسلیمی تجدیدنظرخواه و پاسخ آن چون در این مرحله از رسیدگی، از سوی تجدیدنظرخواه ایراد و اعتراض مؤثر و مدللی که گسیختن دادنامه تجدیدنظرخواسته را ایجاب نماید، اقامه نگردیده است. وانگهی تجدیدنظرخواهی مطروح با هیچ‌یک از شقوق موضوع مقررات ماده 348 از قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی انطباق نداشته و مضافاً اینکه ایرادات راجع به معامله پایه در قبال دارنده با حسن نیت سند تجاری مسموع نخواهد بود و انتقال چک به تجدیدنظرخوانده به صحت معمول گردیده است. از این رو با استناد به مقررات مذکور و مقررات ماده 358 از همان قانون، ضمن رد تجدیدنظرخواهی مطروح دادنامه تجدیدنظرخواسته را عیناً ‌تأیید می‌نماید. این رأی قطعی است.

رئیس شعبه50 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه

یاری ـ کرمی

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.