عدم رسیدگی دادگاه‌ها به دعوای ‌تأیید و تنفیذ قراردادها

عدم رسیدگی دادگاه‌ها به دعوای ‌تأیید و تنفیذ قراردادها

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 33 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: تنفیذ عمل حقوقی، دادخواست، قرار رد دعوادادخواست، تنفیذ عمل حقوقی، قرار رد دعوا

چکیده رای

چون محاکم دادگستری مرجع رسیدگی به امور ترافعی می‌باشند و ‌تأیید و تنفیذ قراردادها، جزء امور ترافعی نبوده بنابراین محاکم تکلیفی در قبال دعوای مبنی بر ‌تأیید و تنفیذ آنها ندارند.

رای بدوی

در خصوص دعوی ع.ر. به طرفیت ر.ر. به‌ خواسته صدور حکم تنفیذ سند عادی واگذار منافع مورخ 1/4/1371. با این توضیح که حق کسب و پیشه و سرقفلی یک باب مغازه دو دهنه جزء پلاک ثبتی شماره … بخش … تهران از سال 1341 به مرحومه ش.ت. (مادربزرگ) اینجانب تعلق داشته است که در زمان حیات خود به موجب سند عادی مورخ 1/4/1391 آن را عیناً به مرحوم ح.ر. (پدرم) واگذار نموده است. نظر به اینکه رونق کسبی مغازه در مدت نسبتاً طولانی مرهون فعالیت اینجانب می‌باشد، به‌عنوان فرزند ارشد خانواده، درخواست رسیدگی و صدور حکم بر تنفیذ قرارداد عادی مذکور را دارم. خوانده دفاعاً بیان داشت که درخواست رد دعوی خواهان را دارد. دادگاه با بررسی محتویات پرونده و نظر به اینکه محاکم دادگستری مرجع رسیدگی به امور ترافعی می‌باشند و ‌تأیید و تنفیذ قراردادهای فی‌مابین افراد جزء امور ترافعی نبوده و محاکم تکلیفی در قبال طرفین مبنی بر ‌تأیید و تنفیذ آنها ندارند، لذا دادگاه با بررسی محتویات پرونده دعوی خواهان را قابل استماع ندانسته و مستنداً به ماده 2 قانون آیین دادرسی مدنی قرار رد دعوی خواهان را صادر و اعلام می‌نماید. قرار صادره ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی می‌باشد.

رئیس شعبه 80 دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ عنایت

رای دادگاه تجدید نظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای ع.ر. به طرفیت آقای ر.ر. به‌شرح دادخواست تجدیدنظر نسبت به دادنامه شماره 674 مورخ 30/7/1391صادره درپرونده کلاسه شعبه 80 دادگاه عمومی حقوقی تهران که متضمن صدور قرار رد دعوی خواهان به‌ خواسته تنفیذ سند عادی مورخ 1/4/1371 می‌باشد. با عنایت به جمیع محتویات پرونده، دادنامه بدوی مطابق با موازین قانونی و با رعایت اصول دادرسی صادر گردیده و اعتراض موجه و ایراد مؤثری که موجبات نقض و بی‌اعتباری آن رافراهم آورد، ‌در این مرحله از دادرسی به عمل نیامده و موضوع تجدیدنظرخواهی با هیچ‌یک از جهات مندرج در ماده 348 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مطابقت ندارد. لذا ضمن رد تجدیدنظرخواهی به استناد مقررات ماده 353 قانون آیین دادرسی مارالذکر، دادنامه تجدیدنظرخواسته را عیناً ‌تأیید و استوار می‌نماید. رأی صادره قطعی است.

رئیس شعبه 33 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه

شهرآبادی ـ خیری

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.