عدم کفایت صدور کیفرخواست برای محکومیت متهم

عدم کفایت صدور کیفرخواست برای محکومیت متهم

درتاریخ : 1392/06/24 به شماره : 9209970269700455

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 63 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: ادله اثبات، کیفرخواست، شکایت شاکی

چکیده رای

صرف شکایت شاکی و صدور کیفرخواست، مثبت وقوع بزه نیست.

رای بدوی

در خصوص اتهام آقای م.ف. فرزند ع. مبنی بر سرقت لوازم خودرو نظر به شکایت شاکی‌ها ـ به شرح صفحات 153 الی 161 و صفحه 95 و 4 پرونده که اسامی شکات و اموال سرقت شده ذکر شده است ـ و کیفرخواست صادره از شعبه 12 دادیاری دادسرای ناحیه 14 تهران و ملاحظه مجموع اوراق پرونده و عدم دفاعی مؤثر از ناحیه متهم و سایر قرائن و امارات موجود در پرونده جرم انتسابی محرز و مسلم بوده، مستنداً به‌ماده 656ـ667 قانون مجازات اسلامی و رعایت ماده 22 قانون مجازات اسلامی به اعتبار وضعیت خاص متهم و عدم سابقه کیفری رأی بر محکومیت متهم به تحمل پرداخت صد هزار تومان جزای نقدی بدل از شلاق و تحمل 16 ماه حبس تعزیری و رد اموال مسروقه در حق شکات که در صورت عدم بقاء عین به رد مثل یا قیمت مال مسروقه در حق شکات با احتساب ایام بازداشتی قبلی صادر میگردد. رأی صادره حضوری و ظرف 20 روز قابل اعتراض در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می‌باشد. 
رئیس شعبه 1129 دادگاه عمومی جزایی تهران ـ عباسی

 

رای دادگاه تجدید نظر

تجدیدنظرخواهی محکوم‌علیه بدوی آقای م.ف. فرزند ع. نسبت به دادنامه شماره 3000272 مورخ 25/3/92 صادره از شعبه 1129 دادگاه عمومی جزایی تهران که به موجب آن مشارالیه به اتهام سرقت لوازم خودرو به تحمل 16 ماه حبس تعزیری و استرداد اموال مسروقه در حق شکات و در صورت عدم بقاء عین به رد مثل با قیمت مال مسروقه و پرداخت یک میلیون ریال جزای نقدی بدل از شلاق محکوم شده است فقط در حد آقای الف.ش. وارد به نظر نمی‌رسد زیرا محکوم‌علیه در حین سرقت خودروی مربوط به مشارالیه دستگیر شده و صورت‌جلسه مضبوط در صفحه 2 پرونده دلالت بر ارتکاب بزه از ناحیه وی دارد. اضافه بر آن محکوم‌علیه در صفحه 199 اصل ارتکاب سرقت را پذیرفته است، بنابراین اساس دادنامه موصوف یعنی احراز بزهکاری محکوم‌علیه در این حد با اقرار و نحوه بازداشت وی منطبق است و بر خلاف مقررات به نظر نمی‌رسد. لیکن در مورد سایر اتهامات موضوع شکایت دیگر شکات محترم نظر به اینکه دلیلی بر ارتکاب سرقت از ناحیه ایشان مشاهده نشده و صرف شکایت آنان و صدور کیفرخواست مثبت وقوع بزه نمی‌باشد و با احتمال و حدس و گمان نمی‌توان افراد را بزهکار قلمداد نمود این قسمت از دادنامه را نقض و رأی بر برائت تجدیدنظرخواه در این قسمت صادر می‌نماید و با این اصلاح به‌عمل آمده و با تخفیف مجازات وی به علت تبرئه از سرقت در مورد بقیه شکات از شانزده ماه به هشت ماه به استناد تبصره‌های 2 و 4 ماده 22 قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب رأی به تأیید دادنامه معترض‌عنه صادر می‌نماید. بدیهی است محکومیت به رد مال بقیه شکات به‌جهت حصول برائت منتفی است. این رأی قطعی است. 
مستشاران شعبه 63 دادگاه تجدیدنظر استان تهران 
 توحیدی ـ ناصری‌نژاد

 

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.