ماهیت بزه تصرف عدوانی

ماهیت بزه تصرف عدوانی

درتاریخ : 1392/06/26 به شماره : 9209970224800799

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 48 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: تصرف عدوانی، جرم مستمر

چکیده رای

تصرف عدوانی مصداق بزه مستمر است.

رای بدوی

در خصوص موضوع شکایت آقای ع.الف. با وکالت آقای الف.ج. علیه آقای ر.و. با وکالت آقای ع.ح. دایر بر تصرف عدوانی، با عنایت به اینکه زمان طرح شکایت 24/4/86 بوده و برابر مقررات جدید قانون مجازات اسلامی 1392 از جمله بند ت ماده 11 و ماده 19 و بند ت از ماده 105 و تصریح قانون‌گذار و احصاء موارد استثناء مشمول مرور زمان در ماده 109 و به جهت اینکه جرایم تعزیری درجه شش با انقضای مدت پنج سال مشمول مرور زمان می‌گردد، لذا با استناد به بند شش ماده 6 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری قرار موقوفی تعقیب مشتکی‌عنه صادر و اعلام می‌گردد. قرار صادره حضوری و ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد. 
دادرس شعبه 102 دادگاه عمومی جزایی شهرستان قدس ـ مرزبان

 

رای دادگاه تجدید نظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای ع.الف. با وکالت آقای الف.ج. نسبت به دادنامه شماره 0341 مورخ 30/4/1392 شعبه 103 دادگاه عمومی جزایی شهرستان قدس که به‌موجب آن قرار موقـوفی تعقـیب آقای ر.و. از اتـهام تصـرف عدوانی به شرح مندرجات رأی مذکور به لحاظ بیش از پنج سال از طرح شکایت که در تاریخ 22/4/1386 بوده گذشته است دادگاه علاوه بر اینکه موضوع تصرف عدوانی از جرایم مستمر است و طبق رأی وحدت رویه تا عدم قطع تصرف عدوانی مستمر است در پرونده مطروح بیش از پنج سال از تاریخ آخرین اقدام تعقیبی و تحقیقی تا از زمان صدور رأی نمی‌گذرد و حال آنکه طبق مدلول ماده 105 قانون مجازات اسلامی اخیرالتصویب در صورتی مورد مشمول مرورزمان است که از تاریخ آخرین اقدام تعقیبی یا تحقیقی تا انقضاء این مواعد که در قانون معین شده است، به صدور حکم قطعی منتهی نگردیده باشد در صورتیکه محتویات پرونده حکایت طرفین دعوی به موجب اخطاریه صادره مضبوط در پرونده برای روز31 /4/1389 دعوت به رسیدگی شده‌اند و متعاقباً نیز طرفین برای روز 5/3/1392 دعوت به رسیدگی شده‌اند که در روز تعیین شده هم دادگاه اقدام به تنظیم صورت‌مجلس نموده است که از حاضرین در جلسه تحقیق و اظهارات آنان در آن صورت‌مجلس قید گردیده است (‌برگهای 249 و250) و با این اوصاف موضوع مشمول مرور زمان نمی گردد و از مصادیق مواد استـنادی دادگـاه صادرکننده قـرار محسوب نمی گردد، لـذا به جهات مذکوره با موجه تشخیص دادن تجدیدنظرخواهی مستنداً به مدلول بند دوم قسمت ب ذیل ماده 257 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری ضمن نقض رأی تجدیدنظرخواسته پرونده را به منظور ادامه رسیدگی به مرجع صادرکننده قرار اعاده می‌نماید. این رأی قطعی است.
رئیس شعبه 48 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار
 میراحمدی ـ کریمی‌یزدی

 

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.