محل وقوع جرم صدور چک بلامحل

محل وقوع جرم صدور چک بلامحل

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 68 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: صدور چک پرداخت نشدنی، چک بلامحل، گواهی عدم پرداخت چک، محل وقوع جرم، چک

چکیده رای

محل وقوع بزه چک بلامحل، شعبه صادرکننده گواهی عدم پرداخت آن چک می‌باشد.

رای بدوی

در خصوص اتهام آقای ع.ک. فرزند ع.، (بازداشت به لحاظ عجز از معرفی کفیل) دایر بر صدور یک فقره چک بلامحل به شماره … به مبلغ 000/000/47 معادل چهار میلیون و هفتصد هزار تومان، موضوع شکایت آقای م.ب. و کیفرخواست صادره از دادسرای ناحیه 5 تهران به شماره 4145 به تاریخ 28/8/91 با عنایت به شکایت شاکی و کیفرخواست صادره و اقرار صریح متهم و جمیع محتویات پرونده عمل متهم با مواد 3 و 7 و بند ج این ماده از قانون صدور چک [منطبق] می‌باشد؛ لذا محکوم به تحمل شش ماه حبس می‌گردد. رأی صادره حضوری است و ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ، قابل تجدیدنظرخواهی در [محاکم] تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.
رئیس شعبه 1169 دادگاه عمومی تهران ـ گلی‌پور

 

رای دادگاه تجدید نظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای ع.ک. فرزند ع.، نسبت به دادنامه شماره 9109972180902213 مورخ 14/11/1391 صادره از شعبه 1169 دادگاه عمومی جزایی تهران که طی آن مشارٌالیه به اتهام صدور یک فقره چک بلامحل به شماره 41/462446/1322 مورخ 20/05/1391 به مبلغ چهل و هفت میلیون ریال عهده بانک م. شعبه … به تحمل شش ماه حبس تعزیری محکومیت جزایی حاصل نموده است، از عطف توجه به اوراق متشکله پرونده و با التفات به لایحه تجدیدنظرخواهی و نظر به اینکه از ناحیه متهم تجدیدنظرخواه ایراد و اعتراض موجه و مؤثری که اساس و ارکان دادنامه معترضٌ‌عنه را متزلزل نموده و مآلاً موجبات نقض و گسیختن آن را فراهم نماید، به‌عمل نیامده است و بر مبانی استنباط و استدلال دادگاه نخستین خدشه و خللی مترتب نیست و از جهت رعایت اصول و قواعد دادرسی نیز اشکال اساسی که مؤثر در حکم بوده ملاحظه نمی‌گردد. مضاف بر اینکه بنا بر رأی وحدت رویه شماره 669-21/7/1383 هیأت عمومی دیوان‌عالی کشور در رویه متداول سیستم یکپارچه بانک‌ها، به دارنده چک اختیار داده شده است که علاوه بر شعبه افتتاح حساب، وجه آن را از سایر شعب نیز مطالبه نماید. از این‌رو در صورت مراجعه دارنده چک در مهلت مقرر، به شعب دیگر و صدور گواهی عدم پرداخت از بانک مرجوعٌ‌الیه، بزه چک بلامحل محقق و دادگاه محل وقوع جرم، صالح به رسیدگی خواهد بود. لذا دادگاه با رد تجدیدنظرخواهی توجهاً به بند “الف” ماده 257 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری مصوب 1378 دادنامه تجدیدنظرخواسته را تأیید و استوار می‌نماید. رأی دادگاه قطعی است.
رئیس شعبه 68 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار
مسعودی‌مقام ـ بیک‌وردی

 

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.