مرجع رسیدگی به احراز تقصیر و ورود خسارت مالی در دعوای علیه دولت

مرجع رسیدگی به احراز تقصیر و ورود خسارت مالی در دعوای علیه دولت

درتاریخ : 1392/10/25 به شماره : 9209970223201430

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 32 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: مسئولیت مدنی، خسارات خارج از قرارداد، تصدیق خسارت، دیوان عدالت اداری، دادگاه عمومی حقوقی، تقصیر

چکیده رای

رسیدگی به دعوای مسئولیت مدنی ناشی ورود خسارت بر اموال توسط دولت به دلیل لزوم احراز تقصیر و احراز ورود خسارت در صلاحیت محاکم عمومی است نه دیوان عدالت اداری.

رای بدوی

در خصوص دعوای آقای الف.ن. علیه شرکت الف. شهرستان اسلامشهر مبنی بر مطالبه 000/000/105 ریال خسارات وارده به ملک خواهان با احتساب خسارات قانونی بر این مبنا که خواهان مدعی است به‌واسطه نشت آب از لوله اصل انتقال آب به منزل وی خسارت وارده شده است نظر به اینکه دعوای خواهان به جهات ذیل دارای ایراد است نخست آنکه خواهان دعوای مطالبه خسارات وارده بر ملک خود را طرح نموده درحالی‌که هیچ دلیلی که مثبت مالکیت وی باشد پیوست دادخواست ننموده است دوم آنکه خواهان دعوای مسئولیت مدنی یک واحد دولتی را طرح نموده است و به استناد ماده 11 قانون مسئولیت مدنی در این فرض فقط درصورتی‌که خطای اداری ثابت شود خوانده مسئول جبران خسارات خواهد بود نظر به اینکه تشخیص خطای اداری توسط دیوان عدالت اداری صورت می‌گیرد مطابق ماده 10 قانون تشکیلات آیین دادرسی دیوان عدالت اداری درنتیجه پذیرش دعوی خواهان منوط به اثبات خطای خوانده در دیوان عدالت اداری است درنتیجه در شرایط کنونی دعوای خواهان قابل استماع نیست و به استناد مواد 2 (بند 10) 84 و 89 قانون آیین دادرسی مدنی قرار ردّ دعوای خواهان را صادر می‌نماید این رأی حضوری و بیست روز پس از ابلاغ در دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران قابل تجدیدنظرخواهی است.
رئیس شعبه 3 دادگاه عمومی حقوقی اسلامشهر ـ رضایی‌نژاد

 

رای دادگاه تجدید نظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای الف.ن. به‌طرفیت تجدیدنظر خوانده شرکت الف. اسلامشهر از دادنامه شماره 725 مورخ 15/7/92 صادره از شعبه محترم سوم دادگاه عمومی اسلامشهر که براساس آن دعوی مطالبه خسارت آقای ن. به‌طرفیت شرکت مذکور به شرح مضبوط در دادنامه مرقوم منتهی به صدور قرار ردّ دعوی خواهان گردیده با مداقه در مندرجات لایحه منضم دادخواست تجدیدنظرخواهی ازآنجاکه تصویر سند رسمی مالکیت به ضمیمه دادخواست تجدیدنظرخواهی ارائه و نظر به اینکه رسیدگی به احراز تقصیر و به‌طورکلی احراز ورود خسارت ناشی از ترکیدگی لوله آب در مانحن‌فیه در صلاحیت محاکم عمومی دادگستری می‌باشد علی‌هذا دادگاه به تجویز ماده 353 قانون آیین دادرسی مدنی قرار معترضٌ‌عنه را نقض و مقرر می‌دارد پرونده جهت رسیدگی ماهوی به دادگاه محترم نخستین اعاده نمایند. رأی صادره قطعی است.
رئیس شعبه 32 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
قمری ـ نوری نجفی

 

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.