مرجع رسیدگی به دعوای ابطال عملیات اجرایی ثبت

مرجع رسیدگی به دعوای ابطال عملیات اجرایی ثبت

درتاریخ : 1392/04/29 به شماره : 9209970906100397

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 1 دیوانعالی کشور صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: صلاحیت ذاتی، ابطال عمليات اجرايي ثبت، اداره ثبت اسناد و املاک، دادگاه عمومی حقوقی

چکیده رای

رسیدگی به درخواست ابطال عملیات اجرایی ثبتی، در صلاحیت دادگاه‌های عمومی حقوقی دادگستری است.

خلاصه جریان پرونده

شعبه سیزدهم دادگاه عمومی حقوقی ارومیه پرونده کلاسه بایگانی 910863 یا 487 ـ /91 موضوع دعوی آقای ن. م. با وکالت آقای ن. م. به‌طرفیت آقای ر. م. و ق.م. و اجرای ثبت‌اسناد و املاک ارومیه به‌خواسته ابطال عملیات اجرای ثبت پرونده موردنظر و توقیف عملیات اجرای را با صدور دادنامه شماره 194 ـ /92 ـ 30/2/1392 به شایستگی مرجع مقرر در ماده 169 آیین‌نامه اجرای اسناد لازم‌الاجرا جهت تشخیص صلاحیت به دیوان‌عالی کشور ارسال داشته که بعد از ثبت به کلاسه بالا به شعبه اول دیوان‌عالی کشور ارجاع گردید.

رای دیوان

با ملاحظه مجموع اوراق پرونده و گزارش عضو ممیز در مورد قرار عدم صلاحیت صادره از شعبه 13 دادگاه عمومی حقوقی ارومیه در مورد دعوی آقای ن.م. با وکالت آقای ن.م. به‌طرفیت اجرای ثبت‌اسناد و املاک ارومیه و دیگران به‌خواسته ابطال و توقیف عملیات اجرایی و پرونده اجرایی موردنظر با توجه به اینکه به‌خواسته ابطال عملیات اجرایی در صلاحیت دادگاه می‌باشد نه در صلاحیت مرجع غیرقضایی و موضوع مذکور از شمول مقررات ماده 169 قانون مورد استناد و رأی وحدت رویه مستند دادگاه بدوی خارج است لذا این قسمت از قرار عدم صلاحیت نقض می‌شود و پرونده جهت ادامه رسیدگی در این خصوص به‌دادگاه بدوی اعاده می‌گردد امّا در‌خصوص درخواست توقیف عملیات اجرایی به استناد مقررات ماده 28 قانون آیین دادرسی مدنی به تأیید قرار عدم صلاحیت مذکور اصدار رأی می‌نماید.
مستشاران شعبه 1 دیوان‌عالی کشور 
حیدری قاسمی ـ کیقبادی

 

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.