مرجع صالح رسیدگی به دعاوی ابطال سند مالکیت معارض

مرجع صالح رسیدگی به دعاوی ابطال سند مالکیت معارض

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 5 دیوانعالی کشور صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: اسناد معارض، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، صلاحیتصلاحیت، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اسناد معارض

چکیده رای

رسیدگی به ادعای تعارض در اسناد مالکیت، نفیاً یا اثباتاً در صلاحیت هیأت نظارت اداره کل ثبت اسناد و املاک است.

خلاصه جریان پرونده

 آقای ع.م. به وکالت از آقای الف.الف. به طرفیـــت 1- آقای م.الف. 2- الف.م. دادخواست ابطال سند رسمی شماره 12523-16/6/85 در خصوص پلاک 481 فرعــی از 40 اصلی بخش 11 که معارض با سند پلاک 219/221/40 اصلی بخش 11 اعلام نموده، تقدیم دادگاه‌های عمومی کرده که در شعبه 27 به کلاسه 900585 ثبت و آقای الف. خریدار به وکالت از خوانده خود را معرفی نموده و در جلسه اول دادرسی وکیل خواهان ابطال رأی کمیسیون ماده 133 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به خواسته اضافه نموده و … دادگاه به موجب دادنامه شماره 797-30/6/91 رسیدگی به ادعای تعارض در اسناد مالکیت را در صلاحیت ذاتی هیأت نظارت ثبت استان  اعلام و قرار عدم صلاحیت به شایستگی مرجع مزبور صادر و پرونده را به دیوان عالی کشور فرستاده که در تاریخ 1/8/91 به این شعبه ارجاع شده است .

رای دیوان

رسیدگی به ادعای تعارض در اسناد مالکیت بطور کلی و نفیاً یا اثباتاً مطابق مواد 6 و 25 قانون ثبت در صلاحیت هیأت نظارت اداره کل ثبت استان می‌باشد لذا قرار عدم صلاحیت صادره از شعبه 27 دادگاه عمومی  موجه بوده در اجرای ماده 28 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی ، پرونده از طریق همان شعبه به مرجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود .

رییس شعبه 5 دیوان عالی کشور – مستشار

معینی – کریم‌زاده

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.