مسئولیت مدنی قاضی

مسئولیت مدنی قاضی

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 7 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: تقصیر قاضی، دادگاه انتظامی قضات، مسئولیت قضات، مسئولیت مدنیمسئولیت مدنی، مسئولیت قضات، دادگاه انتظامی قضات، تقصیر قاضی

چکیده رای

مسئولیت مدنی قاضی در قبال صدور آراء قضایی مستلزم اثبات قبلی تخلف قاضی در دادگاه انتظامی قضات است و دعوی که قبل از صدور رأی از آن مرجع، طرح گردد قابل استماع نیست.

رای بدوی

در خصوص دعوی خانم ب.الف. به طرفیت آقایان ع.ب.، الف.م.، الف.ل.، ح.ن. به‌ خواسته اعمال اصل171 قانون اساسی به پرداخت دیه مرحومه د. با احتساب خسارات دادرسی. توضیح اینکه خواهان اظهار داشته خواندگان، دادنامه‌ای به شماره 85/3576/13 مورخه 12/3/87 صادر نمودند که کاملاً خلاف بیّن شرع و قانون می‌باشد. دادگاه با توجه به محتویات پرونده، صرف‌نظر از اینکه خواهان دلیل و مدرک موجهی مبنی بر خلاف بیّن شرع بودن مورد خواسته از مراجع قضایی ذی‌ربط ارائه نداده، با عنایت به‌اینکه تشخیص قصور و یا تقصیر قضات بر عهده دادسرا و دادگاه انتظامی قضات می‌باشد و اینکه دلیل و مدرکی دال بر تقصیر خواندگان از مراجع یاد شده ارائه نگردیده، و به عبارت دیگر اجابت موضوع خواسته فرع بر اعلام تقصیر خواندگان از مراجع موصوف می‌باشد، و مستفاد از نظریه شماره 4637/7 مورخ 1/8/78 اداره کل حقوقی قوه قضائیه، دعوی مطرح‌شده به کیفیت فوق، قابلیت استماع ندارد، مستنداً به ماده 2 قانون آیین دادرسی مدنی قرار رد دعوی صادر و اعلام می‌گردد. رأی صادره حضوری ظرف مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران است.

رئیس شعبه 20 دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ سروی

رای دادگاه تجدید نظر

تجدیدنظرخواهی خانم ب.الف. به طرفیت آقایان ع.ب.، الف.م.، الف.ل.، ح.ن. نسبت به دادنامه شماره1250 مورخ 21/12/1391صادره ازشعبه محترم 20 دادگاه عمومی تهران، موضوع پرونده کلاسه00506که به‌موجب آن قرار رد دعوی تجدیدنظرخواه به طرفیت تجدیدنظرخواندگان به‌ خواسته اعمال اصل 171قانون اساسی به پرداخت دیه مرحومه د. با احتساب خسارات دادرسی صادرگردیده، انطباقی با جهات درخواست تجدیدنظر مندرج درماده 348 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب درامور مدنی ندارد؛ و دادنامه معترض‌ٌعنه که براساس محتویات پرونده و رعایت مقررات و اصول و قواعد دادرسی و موازین قانونی صادرشده، و ‌در این مرحله از رسیدگی، دلیل جدیدی که قابل امعان‌نظرباشد و موجب بی‌اعتباری و نقض دادنامه مارالذکر گردد، از ناحیه تجدیدنظرخواه اقامه نشده؛ بناء علی‌هذا دادگاه به‌استناد قسمت اخیرماده 358 و ایضاً ماده 365 از قانون آیین دادرسی مرقوم، ضمن رد اعتراض تجدیدنظرخواه، دادنامه تجدیدنظرخواسته را‌ تأیید و استوار می‌نماید. رأی صادره قطعی است.

مستشاران شعبه 7 دادگاه تجدیدنظر استان تهران

کوهکن ـ نامدار

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.