مصادیق خوف از ضرر جانی زوجه توجیه‌کننده عدم تمکین

مصادیق خوف از ضرر جانی زوجه توجیه‌کننده عدم تمکین

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 30 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: تمکین، ضرب و جرح، نکاحنکاح، تمکین، ضرب و جرح

چکیده رای

در صورتی که از زمان محکومیت کیفری زوج به دلیل ضرب و جرح زوجه، مدت زمان طولانی بگذرد، از مصادیق خوف ضرر و زیان جانی زوجه نبوده و محکومیت کیفری مذکور مانع از تمکین نخواهد بود.

رای بدوی

در خصوص دادخواست تقدیمی خواهان آقای م.ل. فرزند ف. به طرفیت خوانده خانم ه. فرزند ج. به‌ خواسته الزام به تمکین به حکایت محتویات پرونده و خصوصاً دادنامه شماره 01197 مورخ 17/11/89 صادره از شعبه 1036 دادگاه عمومی تهران که حکایت از ایراد ضرب و جرح عمدی منجر به شکستن دست خوانده دعوی از سوی خواهان می‌نماید و همچنین گواهی پزشکی متعددی که حاکی از بیماری افسردگی و اضطراب خواهان می‌نماید، دادگاه ضمن قبول دفاعیات وکیل خوانده، سکونت مشترک با خواهان را متضمن ضرر مالی، بدنی و شرافتی برای زوجه تشخیص داده، مستنداً به ماده 1115 قانون مدنی و حکم به بطلان دعوی خواهان را صادر و اعلام می‌دارد. رأی صادره مستنداً به مواد 303، 331 و 336 قانون آیین دادرسی دادگاه عمومی و انقلاب حضوری و ظرف مهلت قانونی بیست روز پس از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.

رئیس شعبه 243 دادگاه عمومی خانواده تهران ـ دهقانی

رای دادگاه تجدید نظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای م.ل. به طرفیت خانم ل.ه. با وکالت آقای الف.الف. نسبت به دادنامه شماره 664 مورخ 23/5/91 صادره از شعبه 243 دادگاه خانواده تهران، که به‌موجب آن حکم به بطلان دعوی تمکین به‌لحاظ بیماری افسردگی تجدیدنظرخواه و سوءرفتار وی صادر شده است. با توجه به محتویات پرونده اعتراض تجدیدنظرخواه وارد است و دادنامه مارالذکر طبق موازین شرعی و قانونی صادرنشده است؛ به‌دلیل اینکه، اولاً: علقه زوجیت فی‌مابین وجود دارد و محرز است و در نتیجه هر یک از زوجین با وجود این علقه تکالیفی نسبت به یکدیگر دارند که از جمله آن تمکین زوجه نسبت به زوج است؛ ثانیاً در رابطه با بیماری زوج که در دادنامه نیز به آن اشاره‌شده، در عین اینکه در چنین شرایط سنی بعضی از بیماری‌ها حادث خواهدشد و از طرفی آن‌چه از مدارک مشخص است، بیماری‌ها مربوط است به سال‌های قبل، در عین اینکه زوجین در تمامی شرایط باید در کنار هم باشد چه زمان صحت وجود و چه غیر آن؛ ثالثاً: در رابطه با سوءرفتار نیز گرچه تجدیدنظرخواه به‌عنوان دفاع، مطالبی را در مقام دفاع از گواهی پزشک قانونی ذکرکرده، اما آن گواهی نیز مربوط است به سال 89 و لذا در زمان حال که قریب دو سال می‌گذرد، نمی‌شود خوف ضرر جانی را برای تجدیدنظرخوانده اثبات و احراز کرد و لذا دادگاه مستنداً به ماده 358 قانون آیین دادرسی مدنی، ضمن نقض دادنامه مذکور مستنداً به ماده 1114 قانون مدنی حکم به الزام تجدیدنظرخوانده (زوجه) به تمکین از تجدیدنظرخواه (زوج) صادر و اعلام می‌گردد. اجرای حکم منوط است به تهیه منزل و وسایل منزل متناسب با شئون زوجه. این رأی قطعی است.

رئیس شعبه 30 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه

بیگدلی ـ آل حبیب

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.