مطالبه اجرت‌المثل از متصرف براساس مبایعه‌نامه عادی

مطالبه اجرت‌المثل از متصرف براساس مبایعه‌نامه عادی

درتاریخ : 1392/10/21 به شماره : 9209970220101429

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 1 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: اجرت‌المثل، مبایعه‌نامه، سند رسمی، سند عادی

چکیده رای

ازجمله آثار عقد بیع مالکیت مشتری نسبت به مبیع است و انتقال به‌موجب سند رسمی، صرفاً تشریفات قانونی بوده و خللی به مالکیت مشتری وارد نمی‌کند، بنابراین مشتری می‌تواند به استناد مبایعه‌نامه علیه متصرف دعوای مطالبه اجرت‌المثل طرح کند.

رای بدوی

در خصوص دعوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد … به‌طرفیت 1-ف.ب. 2- م.م. با وکالت آقای ح.الف. 3- ن. به خواسته صدور حکم به محکومیت خواندگان به پرداخت اجرت‌المثل ایام تصرف که به علت تخریب ناشی از محل آنان استفاده از ساختمان این واحد دانشگاهی غیرممکن گردیده تا زمان صدور اجرای رأی با جلب نظر کارشناس مقوم به 51 میلیون ریال که خواهان جهت اثبات ادعای خویش تصویر مصدق دلیل سمت و جلب نظر کارشناس استناد نموده و خواسته خویش را به شرح دادخواست تقدیمی بیان داشته وکیل خواندگان ردیف اول و دوم و نیز شخص خوانده ردیف سوم در جلسه دادگاه حضور یافته و دفاعیات خویش را اظهار نموده‌اند دادگاه صرف‌نظر از ماهیت امر نظر به اینکه مطالبه اجرت‌المثل فرع بر مالکیت می‌باشد و در مانحن‌فیه پلاک ثبتی مذکور به دلالت پاسخ استعلام ثبتی در ماهیت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) می‌باشد بنابراین دادگاه خواهان را ذینفع در طرح دعوی ندانسته و مستنداً به بند 10 ماده 84 ناظر به ماده 89 قانون آیین دادرسی مدنی قرار ردّ دعوی صادر و اعلام می‌نماید رأی صادره حضوری و ظرف مهلت بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل ‌تجدیدنظرخواهی درمحاکم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.
دادرس شعبه 39 دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ صفاری

 

رای دادگاه تجدید نظر

تجدیدنظرخواهی دانشگاه آزاد اسلامی از دادنامه شماره 92000575 مورخ 10/6/92 صادره از شعبه 39 دادگاه عمومی تهران که به‌موجب آن قرار ردّ دعوی تجدیدنظرخواه به خواسته صدور حکم به محکومیت خواندگان به پرداخت اجرت‌المثل ایامی که به علت تخریب ناشی از عمل خواندگان استفاده از ساختمان غیرممکن گردیده تا زمان اجرای رأی صادر گردیده وارد و موجه است بدین لحاظ که حسب رونوشت مبایعه‌نامه ابرازی از ناحیه تجدیدنظرخواه حکایت از مالکیت وی نسبت به رقبه مابه‌اختلاف را داشته و با عنایت به اینکه ازجمله آثار عقد بیع مالکیت مشتری نسبت به مبیع می‌باشد و انتقال سند رسمی فی‌الواقع رعایت تشریفات قانونی بوده و خللی به مالکیت مشتری وارد نمی‌نماید و با توجه به اینکه مستند ابرازی (مبایعه‌نامه) مصون از تعرض و تکذیب باقی‌مانده، بنابراین دادگاه تجدیدنظرخواهی را موجه تشخیص و با استناد به ماده 353 از قانون آیین دادرسی در امور مدنی ضمن نقض دادنامه تجدیدنظر خواسته، پرونده جهت رسیدگی ماهوی به دادگاه بدوی اعاده می‌گردد این رأی قطعی است.
مستشاران شعبه 1 دادگاه عمومی حقوقی تهران
صادقی ـ توکلی

 

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.