معامله فضولی

معامله فضولی

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 31 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: انتقال مال غیر، بیع، تنفیذ، معامله فضولیانتقال مال غیر، معامله فضولی، تنفيذ، بیع

چکیده رای

تنفیذ بیع فضولی مانع از تحقق بزه انتقال مال غیر می‌باشد

رای بدوی

در خصوص اتهام آقای ک.م. فرزند ق. دائر بر کلاهبرداری از طریق فروش مال غیر موضوع شکایت آقای الف.م. با عنایت به جامع اوراق و محتویات پرونده و مدارک ابرازی از سوی متهم که حسب آن متهم ملک متعلق به ورثه مرحوم ق.م. را با استفاده از وکالت‌نامه‌ای که داشته است به شاکی فروخته و متعاقباً سایر ورثه رضایت خویش را با بیع انجام گرفته به موجب رضایت‌نامه‌های 237538 و 237540 دفترخانه … تهران ابراز نموده‌اند که در واقع بیع فضولی را تنفیذ کرده‌اند و از طرفی متهم اذعان داشته آگاهی نداشته با فوت وکالت باطل می‌شود؛ بنابراین با توجه به تنفیذ بیع فضولی از سوی سایر مالکین وقوع جرم احراز نمی‌گردد و نظر به حکومت اصل کلی برائت و اصل تفسیر مضیق قوانین جزایی و به استناد اصل 37 قانون اساسی و بند الف ماده 177 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری حکم بر برائت متهم صادر می‌گردد. رأی صادره حضوری و ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ، قابل اعتراض در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران است .

دادرس شعبه 1103 دادگاه عمومی جزایی تهران ـ رمضانی

رای دادگاه تجدید نظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای الف.م. نسبت به دادنامه شماره 478 مورخه 12/6/1391 صادره از شعبه 1103 دادگاه عمومی جزایی تهران که به موجب آن تجدیدنظرخوانده به اتهام کلاهبرداری از طریق فروش مال به شرح رأی بدوی تبرئه گردیده است، با توجه به مجموع محتویات پرونده نظر به این که در این مرحله از دادرسی از ناحیه تجدیدنظرخواه ایراد و اعتراض موجه و مدللی که موجبات نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته را فراهم نماید ارائه و عنوان نگردیده است و بر مبانی استدلال و استنباط دادگاه نخستین در رسیدگی به موضوع و صدور حکم و رعایت موازین قانونی و تشریفات دادرسی خدشه و خللی مترتب نیست و دادنامه تجدیدنظرخواسته مطابق دلایل موجود در پرونده وفق مقررات قانونی صادر گردیده است و ایراد تجدیدنظرخواه در حدی نیست که موجب حصول علم به وجود اشتباه در حکم مزبور گردد، لذا اعتراض قابل انطباق با جهات مقرر در ماده 240 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری نمی‌باشد. در نتیجه دادگاه نتیجتاً با احراز سوءنیت تجدیدنظرخوانده به استناد بند الف ماده 257 قانون مذکور ضمن رد تجدیدنظرخواهی به عمل آمده حکم تجدیدنظرخواسته را تأیید و استوار می‌نماید. این رأی قطعی است.

رئیس شعبه 31 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه 

بلاغی ـ شریعتی

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.