مقدمات رسیدگی به بزه افترا

مقدمات رسیدگی به بزه افترا

درتاریخ : 1392/08/25 به شماره : 9209970269700668

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 63 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: افترا، رسیدگی به اتهام، سبق رسیدگی قضایی

چکیده رای

رسیدگی به بزه افترا، مستلزم سبق رسیدگی قضایی به امر نسبت داده شده است.

رای بدوی

دادسرای ناحیه 10 تهران علیه م.الف. فرزند ح. به اتهام افتراء (نسبت دادن استعمال مواد مخدر) به شاکی کیفرخواست صادر نموده است (ص 25). شاکی مدعی است (ص 5): آقـای م.الف. به دفـعـات به اینجانب که پدر شهید و معتمد محل می‌باشم تهمت زده و شایعه نمودند من در آپارتمان روبه‌روی ایشان اقدام به فسق و فجور و استعمال موادمخدر می‌نمایم که این کار باعث نزول شأن اجتماعی و هتک حرمت من شده است. متهم در مرحله تحقیقات و جلسه محاکمه ارتکاب بزه را انکار نموده، اما با توجه به اظهارات شهود (ص 12 و 13) که اظهار داشته‌اند: آقای الف. به آنها گفته که شاکی اقدام به استعمال تریاک می‌نماید و دلیلی بر اثبات این نسبت مجرمانه ابراز نشده است؛ دادگاه به استناد ماده 697 قانون مجازات اسلامی و بند 2 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین آقای م.الف. را به پرداخت هشت میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌نماید. رأی صادره حضوری و ظرف 20 روز پس از ابلاغ، قابل تجدیدنظر در دادگاه تجدیدنظر استان تهران است.
رئیس شعبه 1177 دادگاه عمومی جزایی تهران ـ کریمی

 

رای دادگاه تجدید نظر

تجدیدنظرخواهی آقای م.الف. فرزند ح. از دادنامه شماره 700415 مورخ 1392/5/2 صادره از شعبه 1177 دادگاه عمومی جزایی تهران که به موجب آن مشارالیه به اتهام افتراء موضوع شکایت آقای ف.ک. به پرداخت هشت میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده است وارد به نظر می‌رسد، زیرا جرم افتراء نیازمند سبق رسیدگی است و در پرونده حاضر سبق رسیدگی مشهود نیست. مضافاً این‌که دلیل معتنی‌به که با استناد به آن بتوان حکم به محکومیت صادر نمود مشاهده نمی‌شود و بر اساس حدس و احتمال و گمان نمی‌توان افراد را مجرم قلمداد نموده و آنها را در معرض مجازات قرار داد. لهذا مستنداً به تبصره یک ماده 22 قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری ضمن نقض دادنامه معتـرض‌عنه رأی بـه برائت تجدیدنظـرخواه صـادر و اعـلام می‌نماید. این رأی قطعی است.
رئیس شعبه 63 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
علی‌زاده‌اشکلک ـ ناصری‌نژاد

 

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.