مهلت مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم

مهلت مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم

درتاریخ : 1392/10/21 به شماره : 9209970222001442

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 20 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: ضرر و زیان ناشی از جرم، خسارت، دادخواست، شاکی

چکیده رای

شاکی باید قبل از اعلام ختم رسیدگی دادخواست ضرر و زیان ناشی از جرم را تقدیم کند.

رای بدوی

در خصوص اتهام آقای ر.ر. فرزند الف. دایر بر صدور یک فقره چک بلامحل به شماره …-25/3/91 عهده بانک سپه به مبلغ 000/000/250/7 ریال با التفات به جامع محتویات پرونده و شکایت دارنده چک آقای م.م. و فتوکپی مصدق چک و گواهینامه عدم پرداخت از بانک محال‌علیه و کیفرخواست صادره از دادسرای ناحیه 4 تهران و اینکه متهم علی‌رغم وصف ابلاغ قانونی به آدرس بانکی در دادگاه حاضر نشده و دفاعی معمول ننموده است و با توجه به سایر امارات و قرائن موجود در پرونده بزه انتسابی به نظر دادگاه ثابت است و با انطباق موضوع با مواد 3 و 7 و 22 قانون چک حکم به محکومیت مشارالیه به تحمل دو سال حبس تعزیری و محرومیت دو ساله از دریافت دسته چک صادر و اعلام می‌گردد. رأی صادره غیابی و ظرف مهلت ده روز پس از ابلاغ قابل واخواهی در این دادگاه و سپس در فرجه 20 روز مقرر در قانون قابل تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر استان تهران است.
رئیس شعبه 1106 دادگاه عمومی جزایی تهران ـ اکبری

 

اولاً در خصوص واخوهی آقای ر.ر. نسبت به دادنامه شماره 2026-91-18/11/91 که به موجب آن به اتهام صدور یک فقره چک بلامحل به شماره …-25/3/91 عهده بانک سپه به مبلغ 000/000/250/7 ریال به تحمل دو سال حبس تعزیری و محرومیت دو ساله از دریافت دسته چک محکوم شده است؛ با عنایت به جامع محتویات پرونده و نظریه واصله از هیئت کارشناسان رسمی دادگستری حاکی از سفید امضاء بودن چک موصوف می‌نماید و اعتراض مؤثری به نظریه مذکور که قابل ترتیب اثر باشد مطرح نشده است؛ فلذا دادگاه من‌حیث‌المجموع چک موصوف را سفید امضاء و مشمول ماده 13 قانون چک تشخیص می‌دهد که با استناد به ماده مرقوم و ماده 177 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری ضمن نقض دادنامه واخواسته حکم برائت متهم موصوف صادر می‌گردد. ثانیاً: در خصوص دعوی خواهان آقای م.م. به طرفیت خواندگان 1- شرکت ک. 2- آقای ر.ر. به خواسته مطالبه ضررو زیان ناشی از جرم (مطالبه وجه چک) صرفنظر از اینکه دادخواست از بابت هزینه دادرسی ناقص بوده است و مشارالیه به طرح دعوی اعسار از پرداخت هزینه دادرسی در ضمن آن نموده است. مع‌الوصف نظر به اینکه طبق ماده 11 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری شاکی باید قبل از اعلام ختم رسیدگی دادخواست ضررو زیان ناشی از جرم را تقدیم نماید و با عنایت به اینکه دادخواست مانحن‌فیه پس از صدور حکم غیابی و در مرحله واخواهی تقدیم شده است در حالی که دادگاه با صدور رأی غیابی و با توجه به حضوری بودن رأی غیابی نسبت به شاکی ختم دادرسی اعلام شده محسوب می‌شود که بنابه‌مراتب و با استناد به مواد مرقوم و ماده 2 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی که دعوی حقوقی باید طبق ترتیبات قانونی طرح شود در این پرونده وفق ترتیبات قانونی مطرح نشده است، فلذا قرار رد دعوی صادر می‌گردد. رأی صادره در فرجه 20 روز مقرر در قانون قابل تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر استان تهران است.
رئیس شعبه 1106 دادگاه عمومی جزایی تهران ـ اکبری

 

رای دادگاه تجدید نظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای م.م. با وکالت آقای ع.ر. نسبت به دادنامه شماره 9209972167901172 مورخ 4/9/92 صادره از شعبه 1106 دادگاه عمومی جزایی تهران که در مقام نقض و صدور حکم برائت محکوم‌علیه تجدیدنظرخوانده آقای ر.ر. موضوع دادنامه شماره 9109972167902026 مورخ 18/11/91 صادره از شعبه 1106 دادگاه عمومی جزایی تهران تجدیدنظرخواه نسبت به این حکم که تجدیدنظرخوانده از اتهام صدور یک فقره چک بلامحل که در مرحله غیابی به دو سال حبس و دو سال محرومیت از داشتن دسته چک محکوم و در مقام واخواهی برائت حاصل نموده است اعتراض و نیز به آن قسمت از دادنامه معترض‌عنه که پیرامون تقدیم دادخواست مطالبه ضرر و زیان خارج از موعد مقرر صورت گرفته است و دادگاه قرار رد دعوی صادر نموده است معترض و درخواست رسیدگی مجدد نموده‌اند. دادگاه نسبت به برائت تجددنظرخوانده با توجه به محتویات پرونده و مفاد لایحه تجدیدنظرخواهی نظربه اینکه ایراد و اعتراض موجه و مؤثری که موجبات نقض و بی‌اعتباری دادنامه معترض‌عنه را ایجاب نماید ابراز و اقامه نشده و از حیث رعایت تشریفات قانونی و مبانی استنباط و توجه به مستندات فاقد اشکال می‌باشد و همچنین قرار صادره با توجه به استدلال دادگاه برابر قانون و رعایت تشریفات قانون صادر شده است. لذا با رد هر دو اعتراض به استناد بند الف ماده 257 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری و ماده 353 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی دادنامه تجدیدنظرخواسته تأیید می‌گردد. رأی صادره قطعی است.
 مستشاران شعبه 20 دادگاه تجدیدنظر استان تهران 
آروین ـ رضایی

 

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.