موارد پرداخت دیه توسط صندوق تأمین خسارت‌های بدنی

موارد پرداخت دیه توسط صندوق تأمین خسارت‌های بدنی

درتاریخ : 1392/04/31 به شماره : 9209970270100477

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 56 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: دیه، صندوق تأمین خسارت‌های بدنی، جبران خسارت، جرایم عمدی

چکیده رای

جبران خسارت ناشی از جرایم عمدی منصرف از وظایف صندوق تأمین خسارت های بدنی است.

رای بدوی

در خصوص شکایت آقای د.س. علیه فرد ناشناسی که با یک دستگاه پراید سرقتی وی را تعقیب و سپس مقابل درب منزلش مشارالیه را با چاقو مورد ضرب و جرح قرار داده و بعد متواری شده است و از بیت المال تقاضای دیه کرده است لذا با توجه به گواه چند نفر و تأیید مالک ماشین دایر بر سرقت رفتن پراید خود و سایر قرائن و شواهد موجود در پرونده و گواهی پزشکی قانونی بزه انتسابی به فرد مجهول الهویه محرز است، لذا دادگاه به استناد ماده 10 قانون اصلاح قانون بیمه و مفهوم ماده 255 از قانون مجازات اسلامی ص. را موظف می‌نماید که چهار و نیم درصد دیه کامل بابت نه فقره حارصه در بازوی چپ و پنج عدد در سمت چپ پشت تنه و دو عدد در خلف بازوی چپ و دو عدد در بازوی چپ و دو درصد دیه بابت دو فقره دامیه در ران چپ و قدام ران چپ و چهار درصد دیه بابت چهار فقره دامیه دو عدد در خلف سینه و دو عدد در کمر و یک و نیم دهم درصد دیه بابت کبودی کتف چپ و شش دهم دیه بابت دو فقره سیاه شدگی در ران چپ و بازوی چپ در حق آقای د.س. پرداخت نماید. این رأی پس از ابلاغ به مدت 20 روز قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران می باشد. 
رئیس شعبه 1029 دادگاه عمومی جزایی تهران ـ ستوده کلام

 

رای دادگاه تجدید نظر

تجدیدنظرخواهی صندوق تأسیس خسارت های بدنی با مدیریت آقای ر.ج. از دادنامه شماره 0092 مورخ 10/2/92 شعبه 1029 دادگاه عمومی جزایی (که به اشتباه خود را دادگاه عمومی معرفی کرده است) و به موجب آن تجدیدنظرخواه به دیه صدمات در حق آقای د.س. محکوم شده است می باشد. اقتضاء جریان پرونده این است که شخصی ناشناس با یک دستگاه خودرو پراید سرقتی آقای د.س. را تعقیب و سپس مقابل درب منزلش وی را با چاقو مجروح می‌نماید و چون تحقیقات انجام شده منتهی به شناسایی متهم نگردیده دادگاه بدوی به استناد ماده 255 قانون مجازات اسلامی و ماده 10 قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل اشخاص ثالث تجدیدنظرخواه به پرداخت دیه صدمات محکوم شده است. دادگاه با بررسی اوراق پرونده تجدیدنظرخواهی را وارد و موجه و دادنامه تجدیدنظرخواسته را مخدوش و مقتضی نقض می داند زیرا فلسفه تشکیل صندوق حمایت از زیان دیدگان حوادث رانندگی است که به علت فقدان یا انقضای بیمه نامه و فرار کردن و یا شناخته نشدن مسئول حادثه امکان تدارک و جبران خسارت وجود نداشته است در حالی که در پرونده حاضر خسارات وارده ناشی از حادثه رانندگی نمی باشد بلکه ارتکاب جرم عمدی جرح با چاقو توسط مردی ناشناس است که جبران آن منصرف از وظایف صندوق مزبور می باشد لذا با انطباق جهت تجدیدنظرخواهی با بند ب ماده 240 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری و به استناد بند 1 از قسمت ب ماده 257 قانون مرقوم دادنامه تجدیدنظرخواسته نقض و حکم بر برائت تجدیدنظرخواه صادر و اعلام می گردد. این رأی قطعی است .
رئیس شعبه 56 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
اهوارکی ـ رمضانی

 

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.