نحوه مطالبه ثمن و غرامات به‌جهت مستحق‌للغیر درآمدن مبیع

نحوه مطالبه ثمن و غرامات به‌جهت مستحق‌للغیر درآمدن مبیع

درتاریخ : 1392/06/24 به شماره : 9209970269500714

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 52 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: بیع، مستحق‌للغیر درآمدن مبیع، مطالبه خسارت، استرداد ثمن، اعلام بطلان، قرار عدم استماع

چکیده رای

چنانچه دعوای مطالبه ثمن و غرامات به‌جهت مستحق‌للغیر درآمدن مبیع بدون طرح دعوای بطلان معامله مطرح شود، دادگاه نمی‌تواند وارد ماهیت دعوا شود و باید قرار عدم استماع را صادر کند.

رای بدوی

درخصوص دعوی ح.ب. به‌وکالت از س.پ. به‌طرفیت م.ح. به‌خواسته مطالبه قیمت روز شش‌دانگ یک دستگاه آپارتمان مسکونی به مساحت تقریبی 100 مترمربع به پلاک ثبتی 37444/4476 اصلی بخش 7 تهران با جلب نظر کارشناس با احتساب کلیه خسارات دادرسی، نظر به اینکه مطالبه قیمت روز شش‌دانگ ملک موضوع خواسته همان مطالبه ثمن معامله و مابه‌التفاوت قیمت روز آن بوده که وکیل خواهان به‌لحاظ مستحق‌للغیر بودن مبیع تقاضا نموده نظر به اینکه طرح دعوی حاضر از ناحیه وکیل خواهان فرع بر احراز و ثبوت بطلان معامله مورد بحث بوده و دلیلی از جانب وی مبنی بر صدور حکم به بطلان معامله مزبور از مرجع قضائی ارائه نشده که با این وصف دعوی مطروحه قبل از ثبوت بطلان معامله (به‌واسطه صدور حکم قطعی مرجع قضائی) قابلیت استماع نداشته و از آنجائی که هیچ دادگاهی نمی‌تواند به دعوائی رسیدگی کند مگر اینکه شخص یا اشخاص ذی‌نفع رسیدگی به دعوا را مطابق مقررات قانون درخواست نموده باشند که در وضعیت کنونی به‌لحاظ اینکه دعوا مطابق قانون طرح نگردیده دعوی وکیل خواهان به کیفیت مطروحه قابلیت استماع نداشته و مستنداً به ماده 2 قانون آیین دادرسی مدنی قرار عدم استماع دعوا صادر و اعلام می‌گردد. رأی صادره ظرف مهلت 20 روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران می‌باشد. 
رئیس شعبه 84 دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ متولی

 

رای دادگاه تجدید نظر

‌درخصوص اعتراض تجدیدنظرخواهی س.ج.پ. با وکالت ح. ب. به‌طرفیت م. ح. نسبت به دادنامه شماره 156 ـ 8/3/92 صادره از شعبه 84 دادگاه عمومی حقوقی تهران در مهلت و زمان قانونی موضوع کلاسه 91/84/726 که به‌موجب آن قرار عدم استماع دعوی نام‌برده مبنی بر مطالبه قیمت روز شش‌دانگ یک دستگاه آپارتمان مسکونی پلاک ثبتی 37444/4476 اصلی بخش 7 تهران صادر و اعلام گردیده مورد بررسی قرار گرفت از توجه به مستندات دعوی و اظهارات مکتوب در پرونده ایراد و اعتراض تجدیدنظرخواه به نحوی نیست که نقض دادنامه بدوی را ایجاب نماید و مخالفت آن را با قانون و دلایل موجود در پرونده حکایت نماید و جهات درخواست تجدیدنظر با شقوق یادشده در ماده 348 قانون آیین دادرسی مدنی انطباق ندارد و دادنامه طی رسیدگی‌های لازم برابر اصول و موازین قانونی اصدار یافته و خدشه و خللی بر آن وارد نیست نظر به‌مراتب و اینکه دادگاه محترم بدوی بر اساس و دلایل و مدارک ابرازی مبادرت به انشاء رأی نموده و تجدیدنظرخواه در این مرحله از دادرسی دلیل و مدرک موجهی که نقض دادنامه بدوی را موجب گردد به دادگاه ارائه نداده لذا دادگاه به استناد قسمت اخیر ماده 358 قانون آیین دادرسی مدنی با رد اعتراض دادنامه بدوی تأیید و استوار می‌گردد این رأی قطعی است.
رئیس شعبه 52 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
قربان‌وند ـ فهیمی گیلانی

 

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.