نقض رأی صادره در پرونده کلاسه 84/954 شعبه ششم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

نقض رأی صادره در پرونده کلاسه 84/954 شعبه ششم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی مستشار شعبه ششم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری. با خواسته نقض رأی صادره در پرونده کلاسه 84/954 شعبه ششم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 457/85

شاکی : مستشار شعبه ششم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

تاریخ رأی: يکشنبه 19 شهريور 1385

شماره دادنامه :

مقدمه: مستشار شعبه ششم تجدیدنظر در نامه تقدیمی اعلام داشته‎اند، خانم فاطمه اصغریان درخواستی به طرفیت راه‎آهن جمهوری اسلامی ایران تقدیم داشته، ظاهراً دو موضوع را بابت خواسته خود تعیین نموده است. الف- اعطای مزایای ویژه کارشناس خبره ب- اعطای مزایای ارتقاء شغلی با تاریخ اجراء 22/5/1381 و یا 9/6/1381 شعبه بدوی 14 دیوان عدالت اداری نسبت به مورد اول با توجه به مجموع محتویات پرونده به شرح دادنامه شماره 1556 مورخ 28/6/1384 حکم به رد شکایت صادر می‎نماید و نسبت به مورد دوم خواسته و اظهار نظری اعم از مثبت یا منفی بعمل نمی‎آورند، شاکیه در مقام تجدیدنظر خواهی ادعا می‎نماید، خواسته دوم از موضوع شکایتش مورد اظهار نظر قرار نگرفته است. این شعبه طی دادنامه شماره 198 مورخ 19/2/1385 اظهارنظری نموده که مفهوم آن این است وقتی تقاضای کارشناسی خبره شما مورد تایید قرار نمی‎گیرد دیگر موضوع اصلاح تاریخ اجرای آن به 22/5/1381 و یا 9/6/1381 مفهومی نداشته و نهایتاً تجدیدنظر خواهی مردود اعلام می‎گردد. پس از صدور دادنامه و ابلاغ آن بانوی یاد شده با تذکر کتبی خود توضیح می‎دهد منظور وی از اصلاح تاریخ اجراء نسبت به کارشناسی ارشد خود بوده یعنی خواستار آن بوده که تاریخ مقید در حکم کارگزینی 10436/156 مورخ 20/10/1382 وی از 1/3/82 به 22/5/1381 و یا 9/6/1381 تغییر یافته و اصلاح شود. به نظر اینجانب به لحاظ اینکه مندرجات متن دادخواست تجدیدنظری و حتی جمله‎ای که در مقابل ستون مربوط تجدیدنظر خواسته تحریر یافته واجد ابهام بوده و اگر این شعبه از دیوان فرصت آن را می‎داشت که با تعیین جلسه و یا اخذ توضیح از مشارالیها آن را رفع و منظور واقعی وی را مشخص و روشن سپس اظهار نظر می‎نمود، قطعاً در خصوص آنچه که مورد نظر و خواسته واقعی وی بود تصمیم مقتضی اتخاذ می‎نمود ولی به هر تقدیر چون با این استنباط که ایشان به طور کلی خواستار اجرای امتیازات متعلقـه به کارشناسـی خبره از تاریخ مورد نظرشان دارند بنابراین به کیفیتی که در دادنامه صادره از

این شعبه انعکاس دارد مورد اظهارنظر قرار گرفت. اینک با توجه به تذکر معاونت قضائی دیوان و جلوگیری از تضییع حق اعلام اشتباه در رأی خود نموده تقاضای طرح موضوع در هیأت عمومی دیوان را دارد. هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‎نماید.
رأی هیأت عمومی
با عنایت به مشروحه مورخ 30/5/1385 آقای مستشار شعبه ششم تجدیدنظر دیوان و اینکه خواسته شاکی به شرح مندرج در دادخواست بدوی اعطای مزایای ویژه کارشناسی خبره و اعطای مزایای ارتقاء شغلی با تاریخ اجرای 22/5/1381 یا 9/6/1381 بوده است که در مورد خواسته اخیرالذکر در دادنامه بدوی نفیاً یا اثباتاً اظهارنظر بعمل نیامده است و اقتضاء داشت که شعبه بدوی در این خصوص نیز رأی مقتضی صادر می‎نمود بنابراین وقوع اشتباه در دادنامه شماره 198 مورخ 19/2/1385 شعبه ششم تجدیدنظر دیوان به لحاظ عدم توجه به مراتب فوق الذکر محرز به نظر می‎رسد و مستنداً به تبصره‎های یک و 3 الحاقی به ماده 18 اصلاحی قانون دیوان عدالت اداری دادنامه مزبور نقض می‎شود./
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
معاون قضائی دیوان عدالت اداری
مقدسی‎فرد

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.