نمونه رای الزام به تمکین

نمونه رای الزام به تمکین

شماره دادنامه: 9309970224000044            مورخ: 1393/01/27

رای بدوی

در خصوص دادخواست ع.م. فرزند م. با وکالت آقای ی.خ. به طرفیت خانم م.ت. فرزند الف. به خواسته تمکین با عنایت به محتویات پرونده و کپی سند نکاحیه وجود علقه زوجیت دائم فی مابین طرفین به سبب عقد نکاح دائم محرز و مسلم می باشد. در مورد خواسته با توجه به اظهارات وکیل خواهان در دادگاه به شرح صورت جلسه مورخه 1392/03/01 عدم حضور خوانده در دادگاه با وصف ابلاغ قانونی به استناد ماده 1102 قانون مدنی به محض وقوع عقد و استقرار رابطه زوجیت حقوق و تکالیف زوجین در برابر یکدیگر قرار می گیرد از جمله تکلیف زوجه تمکین از زوج و حضور در منزلی است که شوهر تهیه و تعیین می نماید الا اینکه به موجب شروط ضمن العقد حق تعیین محل سکونت به زوجه داده شده یا حضور در منزل مشترک زناشویی توأم با خوف ضرر جسمانی و مالی و یا شرافتی باشد لیکن خوانده با وصف ابلاغ قانونی در دادگاه حضور نیافته و لایحه ای ارسال نداشته است در نتیجه در قبال دعوی خواهان دفاعی به عمل نیاورده لذا دادگاه با توجه به مراتب فوق دعوی خواهان را با وکیل محمول بر صحت تلقی و به استناد ماده 1102 و 1114 قانون مدنی حکم به الزام خوانده به تمکین از زوج و ایفای وظایف مشترک زناشویی صادر و اعلام می نماید. رای صادره غیابی و ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ  قابل واخواهی در همین شعبه و سپس ظرف مدت بیست روز قابل تجدیدنظر در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می باشد.

                                                                                                                                         رئیس شعبه 268 دادگاه عمومی حقوقی تهران – عمو زادی

رای

در خصوص دادخواست م.ت. فرزند ه. به طرفیت ع.م. فرزند م. به خواسته واخواهی از دادنامه 9209970216800291 صادره از شعبه 268 دادگاه خانواده با عنایت به محتویات پرونده نظر به اینکه واخواه دلیل و بینه کافی و موثر که موجب گسیختن و انفساخ دادنامه صدرالاشاره را ایجاب نماید به دادگاه ارائه نکرده و دادنامه واخواسته شده وفق موازین قانونی صادر شده است لذا دادگاه با توجه به مراتب فوق در راستای تبصره 1 ماده 306 قانون آیین دادرسی مدنی واخواهی واخواه رد اعلام می نماید رای صادره حضوری محسوب به استناد مواد 330، 334، 336 قانون آیین دادرسی مدنی ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در محاکم محترم تجدید نظر استان تهران می باشد.

                                                                                                                                       رئیس شعبه 268 دادگاه عمومی حقوقی تهران – عمو زادی

رای تجدید نظر

در خصوص دادخواست تجدیدنظرخواهی خانم م.ت. با وکالت آقای م.الف. به طرفیت آقای ع.م. نسبت به دادنامه شماره 00557 مورخ 92/4/28 در پرونده کلاسه 1548 صادره از شعبه 218دادگاه عمومی حقوقی تهران که به موجب آن حکم به رد واخواهی تجدیدنظرخواه نسبت به دادنامه 00291 که حکایت از محکومیت تمکین زوجه دارد صادر گردید نظر به محتویات پرونده به دلایل زیر ایراد تجدیدنظرخواهی را وارد دانسته در تحقیقات مددکاری در ص 82 قید گردیده منزل معرفی شده قابل بهره برداری نیست و همین دادنامه 183 مورخه 92/2/30 حکایت از محکومیت زوج به ایراد ضرب داشته و تصاویر صورت جلسه پرونده 92/1016/27 که گویا آن بوده که منزل مهیا شده چند نفر تبعه افغانستان در آن محل سکونت دارند که در ص 45 منعکس گردید لازمه تمیکن زوجه از زوج مهیا بودن محل سکنی می باشد تا این شرط تحقق نیابد الزام ب تمکین فاقد مفهوم می باشد. علی هذا مستنداً به مواد 358 قانون دادرسی مدنی و مفهوم ماده 1107 قانون مدنی و لازمه حکم تمکین آماده بودن مقدمات آن می باشد که مهیا نبودند. لذا ضمن نقض دادنامه فوق الذکر حکم به رد دعوی خواهان بدوی صادر می گردد. رای صادره قطعی است.

                                                                                                                                  رئیس شعبه 40 دادگاه تجدید نظر استان تهران – مستشار دادگاه

                                                                                                                                                                             خالقی – نجفی سواد رودباری