نمونه قرارداد انتقال سرقفلی

نمونه قرارداد انتقال سرقفلی

توضیح: متن زیر جهت آشنایی کلی با ساختار قرارداد انتقال سرقفلی است و می توان با توجه به شرایط و خواسته های طرفین، بندهایی را به این قرارداد افزود و یا از آن کم کرد. همچنین برای صحت و دقت در تنظیم محتوای این قرارداد همانند تمام قراردادها باید به مشاور حقوقی مراجعه کرد.

ماده ۱- طرفين قرارداد

۱-۱ انتقال دهنده ….. فرزند ……… به شماره شناسنامه …… صادره از ……… كد ملي … متولد … ساكن ………………  تلفن  ……… با وكالت / قيوميت / ولايت / وصايت ……… فرزند ……… به شماره شناسنامه ……… متولد ……… به موجب ………

۱-۲ انتقال گيرنده…… فرزند …… به شماره شناسنامه …… صادره از …… كد ملي …… متولد ……… ساكن …………………… تلفن ……  با وكالت / قيوميت / ولايت / وصايت ……  فرزند  …… به شماره شناسنامه …… متولد …… به موجب ……

ماده ۲- موضوع و مشخصات مورد معامله

موضوع اين قرارداد انتقال كليه حقوق مالي اعم از قطعي و احتمالي انتقال دهنده نسبت به حق كسب و پيشه . تجارت و سرقفلی بوده كه مورد معامله عبارتست از  ………. دانگ / يك باب ……………… دارای پلاك ثبتي شماره ………. فرعي از …….. اصلي ……… قطعه ……… واقع در بخش ……… به مساحت ……… متر مربع داراي سند مالكيت به شماره سريال ……… صفحه ……… دفتر ……… بنام ……… داراي حق اشتراك آب/ برق / گاز اختصاصي / اشتراكي / شوفاژ روشن / غير روشن / كولر / پاركينگ قطعه ……… به متراژ ……… متر مربع / انباري قطعه ……… به متراژ ……… متر مربع / تلفن داير به شماره ……… /غير داير و داراي پايان كار ساختمان شماره ……… مورخ     /     /   ۱۳ صادره از سوی شهرداری منطقه      مي باشد كه انتقال گيرنده مورد سرقفلي را رويت نموده و از كم و كيف آن از هر جهت اطلاع و آگاهي پيدا كرد.

ماده ۳- قيمت معامله

۱-۳ قيمت مورد معامله به طور مقطوع مبلغ ……………………… ريال معادل ……………………… تومان تعيين مي گردد.

۲-۳ همزمان با اين توافق مبلغ  ……… ريال معادل ………تومان نقداَ / طي چك شماره ……… بانك ………شعبه ……… به فروشنده پرداخت گرديد. باقيمانده مبلغ ……… ريال در زمان تنظيم سند در دفتر اسناد رسمي پرداخت خواهد شد.

ماده ۴- شرايط مربوط به تنظيم سند

۱-۴ طرفين متعهد شدند جهت تنظيم سند انتقال رسمي در تاريخ     /     /   ۱۳ در دفتر اسناد رسمي شماره ……… واقع در ……… حاضر شوند و انتقال دهنده متعهد گرديد سند را بنام انتقال گيرنده يا هر كس كه انتقال گيرنده معرفي نمايد انتقال دهد. در ضمن اجراي تعهد به تنظيم سند از طرف فروشنده بنام انتقال گيرنده بعدی موكول به احراز انتقال از طريق ارائه قرارداد مي باشد. در صورت عدم حضور هر يك از طرفين در دفترخانه اسناد رسمي براي انتقال رسمي، گواهي سردفتر مثبت تخلف نامبرده مي باشد.

۲-۴ عدم ارائه مستندات و مدارك لازم جهت تنظيم سند از طرف فروشنده و عدم پرداخت ثمن توسط خريدار در حكم عدم حضور است و سر دفتر در موارد مذكور مجاز به صدور گواهي عدم حضور مي باشد.

ماده ۵- شرايط تسليم مورد معامله

۱-۵ انتقال دهنده موظف است مورد معامله را در تاريخ   /   /   ۱۳ با تمام توابع و ملحقات و منضمات آن تسليم خريدار كند و هر گونه موانع در استيفاء و بهره برداری كامل از مورد معامله را بر طرف كند.

۲-۵ در صورتيكه معلوم گردد مورد معامله به جهت قوه قاهره قابليت انتقال نداشته و اين عامل مربوط به زمان انعقاد قرارداد باشد. قرارداد باطل است و انتقال دهنده موظف است مبلغ دريافتي را به منتقل اليه مسترد كند.

۳-۵ در صورتيكه معلوم گردد مورد معامله به هر علتي غير از عامل قوه قاهره مانند رهن بودن ، مستحق الغير بودن ، عمليات اجرائي دادگستري و يا اجرای اسناد رسمی، غصبی بودن قانوناً قابل انتقال به انتقال گيرنده نباشد. انتقال دهنده موظف است علاوه بر استرداد ثمن معامله، معادل ……… ريال به عنوان خسارت به انتقال گيرنده بپردازد.

ماده ۶ آثار قرارداد

۱-۶ در صورتيكه حق انتقال سرقفلی به غير از شخص انتقال گيرنده سلب گردد. مشاراليه حق انتقال سر قفلي را به غير به هيچ عنوان نخواهد داشت.

۲-۶ انتقال دهنده اقرار نمود كه مورد قرارداد مشمول مصادره اموال سرپرستي و در توقيف، وثيقه غير نمي باشد و منافع آن نيز قبلاً به ديگری واگذار نگرديده است. هرگاه كذب اقرار انتقال دهنده محرز گردد و از اين جهت به انتقال گيرنده خسارتي وارد گردد، متخلف مكلف به جبران خسارت وارده مي باشد.

۳-۶ انتقال دهنده در صورت استنكاف از تحويل مورد قرارداد مكلف است از بابت هر روز تاخير، مبلغ ……… ريال به انتقال گيرنده پرداخت نمايد. تاديه خسارت مذكور مانع از انجام تعهد اصلی انتقال دهنده نمی باشد.

۴-۶ انتقال گيرنده مكلف است تمامي قيمت مورد معامله را تا تاريخ     /     /     ۱۳   به انتقال دهنده تاديه نمايد. در غير اينصورت انتقال دهنده حق فسخ قرارداد را داشته و نيز مي تواند مبلغ …… وجه التزام از انتقال گيرنده دريافت نمايد.

۵-۶ پرداخت كليه عوارض شهرداری و ماليات مشاغل و حق بيمه كارگران و كاركنان مانده از قبل و تا زمان تحويل همچنين تحصيل، رضايت مالك و پرداخت حق مالكانه به مالك به عهده انتقال دهنده / انتقال گيرنده مي باشد. در حال حاضر ميزان مال الاجاره پرداختي به موجر (مالك) مبلغ … ريال مي باشد كه هنگام تنظيم سند اجاره بها با توافق مستاجر جديد و مالك وقت تعيين خواهد شد.

۶-۶ ماليات نقل و انتقال سرقفلي و اخذ پاسخ استعلامات ثبتي به منظور تنظيم سند انتقال سرقفلي، به عهده انتقال دهنده / انتقال گيرنده خواهد بود.

۷-۶ اصل كليه اسناد و مدارك نزد انتقال دهنده / انتقال گيرنده باقي ماند تا نسبت به كارهاي اداری آن اقدام نمايد و در حال حاضر فعاليت كسبي و كاری در مغازه / آپارتمان موصوف به صورت  … می باشد.

ماده ۷- اين قرارداد در بردارنده انتقال قطعي و شرعي و تعهد طرفين به ايفای تعهدات داده شده مي باشد و با توجه به مواد ۱۰ و ۱۹۰ و ۲۱۹ قانون مدني بين طرفين منعقد گرديد.

ماده ۸- حق الزحمه مشاور املاك طبق تعرفه كميسيون نظارت شهرستان …… بطور جداگانه بعهده طرفين است كه همزمان با امضای اين قرارداد مبلغ …… ريال پرداخت شده و رسيد دريافت نمايند . فسخ يا اقاله قرارداد تاثيری در ميزان حق الزحمه نخواهد داشت.

ماده ۹- اين قرارداد در تاريخ    /    /    ۱۳ ساعت …… در دفتر مشاور املاك شماره …  به نشاني …… در سه نسخه بين طرفين تنظيم، امضاء و مبادله گرديد و هر سه نسخه دارای اعتبار يكسان است كه با تنظيم سند رسمي از درجه اعتبار ساقط است.

ماده ۱۰- موارد حقوقي اين قرارداد مطابق با مقررات جاری است و تاييد مي شود.

نام و نام خانوادگی کارشناس حقوقی 
فروشنده                                                 خریدار                                    شهود 
نام و نام خانوادگی                 نام و نام خانوادگی                                 نام و نام خانوادگی

با احراز هویت متعاملین و مدارک و اسناد مورد معامله، تمام مراتب مندرج در این مبایعه­ نامه به تایید و گواهی اینجانب می­رسد. 
مهر و امضای مشاور املاک