نمونه قرارداد حق ارتفاق

نمونه قرارداد حق ارتفاق

ماده 1طرفین قرارداد:

مالک:

خانم/آقای …………….. فرزند …………. دارای شماره شناسنامه ………………. کد ملی ………………. صادره از …………….. متولد ……. تلفن ثابت ……………. همراه ……………… ساکن ………………..

متمتع از حق الارتفاق (صاحب حق):

خانم/آقای ………………. فرزند ………….. دارای شماره شناسنامه ………………. کد ملی ………………… صادره از ……………… متولد …….  تلفن ثابت ……………. همراه ……………… ساکن ……………………………

ماده 2- مورد حق ارتفاق:

عبور از راه اختصاصی احداثی در ملک پلاک شماره ………….. فرعی از …….. اصلی واقع در اراضی زراعی ……… جزء حوزه ثبتی شهرستان …………. از محدوده و مورد ثبت سند مالکیت شماره ………… مورخ ………….. صفحه …… جلد …… به شماره چاپی …….. صادره به نام و ملکی مرقوم که در ضلع غربی ملک مزبور معبر موصوفه به عرض ………… مترمربع و به طول ……. مترمربع احداث شده و صرفاً متمتع از حق می تواند به رایگان جهت امور زراعی خود در زمین منتهی به آن راه عبور و مرور نماید که به هر حال این حق مانع از استفاده مال از آن راه نمی باشد.

ماده 3- شروط قرارداد:

1-3- متمتع از حق به هیچ صورت حق ندارد موضوع حق ارتفاق را ولو آن که ملک خود را به دیگری به هر نحو انتقال داده باشد، منتقل نماید.

2-3- متمتع از حق نباید موجبات مسدود کردن راه را ولو به صورت عرضی یا طولی بعضاً یا تماماً به هیچ صورت فراهم نماید و در صورت مشاهده تولید مزاحمت به منظور مسدود کردن آن مالک حق رجوع از اذن خود را دارد.

3-3- چنانچه بنا به هر دلیل متمتع از حق ملک خود را که عبور از آن از حق الارتفاق متن است به دیگری منتقل نماید مالک حق رجوع از این اذن را دارد و می تواند مانع عبور گردد.

4-3- مالک می تواند هر وقت که بخواهد از اذن خود رجوع نموده، مانع عبور متمتع از حق گردد.

5-3- کلیه مخارج لازم برای تمتع از حق به عهده متمتع از حق ارتفاق می باشد که باید از مال خود پرداخت کند.

6-3- مالک حق دارد هرگونه تصرفاتی که باعث تضییع یا تعطیل حق ارتفاق مزبور باشد به هر صورت اعمال نماید و به این ترتیب از سوی صاحب حق مأذون به آن است و صاحب حق الارتفاق حق رجوع از این اذن را ضمن العقد از خود اسقاط نموده است.

ماده 4- مرجع حل اختلاف:

در صورت بروز اختلاف ما بین طرفین قرارداد ابتدائاً سعی بر آن باشد که از طریق مذاکره بینابین حل و فصل گردد و در صورت حل نشدن اختلاف موضوع به داوری و در پایان به مراجع صالح قانونی مراجعه گردد.

ماده 5- نُسخ قرارداد:

این قرارداد مشتمل بر پنج ماده در تاریخ …………….. به تعداد …. نسخه با اعتبار یکسان تنظیم، امضاء و مبادله گردید.

    امضاء مالک                                              امضاء متمتع از حق الارتفاق (صاحب حق)