نمونه قرارداد فروش خودرو

نمونه قرارداد فروش خودرو

توضیح: طرفین قرارداد می توانند با توجه به شرایط و توافقات خود، بندهایی را به این قرارداد اضافه یا از آن کم کنند.

 

ماده 1- طرفین قرارداد:

الف) فروشنده

شخص حقیقی:

خانم/آقای ………….. فرزند …………… به شماره شناسنامه ………………………….. کد ملی  …………………. صادره از ……………. ساکن ……………………….​……………………… شماره تلفن ثابت ………………… همراه ……………….

شخص حقوقی:

شرکت/مؤسسه/کانون/انجمن ………………………………. با مدیریت …………………….. به شماره ثبت ………………………. به آدرس ………………..​…………………….. شماره تلفن ثابت ………………. همراه ………………

ب) خریدار

شخص حقیقی:

خانم/آقای ………… فرزند …….. به شماره شناسنامه …………………… کد ملی …………….. صادره از ……………………… ساکن ………………………..​……………………………………..​…………………………………………

شماره تلفن ثابت ……………. همراه …………………..

شخص حقوقی:

شرکت/مؤسسه/کانون/انجمن ………………………… با مدیریت ……………………. به شماره ثبت ……………….. به آدرس ………………………..​……………………………………​…………………………………..

شماره تلفن ثابت ……………………. همراه …………….

که در متن قرارداد طرفین، به اختصار فروشنده/خریدار نامیده می­ شوند.

ماده 2- موضوع قرارداد:

موضوع قرارداد عبارت است از فروش ……….. دانگ یک دستگاه اتومبیل سواری/باری از نوع ………….. مدل ………….. رنگ ………… دارای شماره شاسی …………. شماره موتور …………… و شماره پلاک ………………. با تمامی متعلقات و منضمات منصوبه در آن بدین شرح ……………………………….​…………………………………………….​…………………………………………..​…………………………

که توسط فروشنده طی سند قطعی شماره ……….. مورخ ………………….. خریداری شده است.

ماده 3- مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت آن:

مبلغ کل قرارداد …………………….. ریال معادل ………………. تومان می باشد که مقرر گردید به شرح زیر پرداخت گردد:

الف: تمامی مبلغ نقداً پرداخت گردید و فروشنده با امضاء ذیل این سند، اقرار به دریافت آن می نماید.

ب: مقرر گردید مبلغ ………………….. ریال معادل ………………… تومان نقداً پرداخت گردد و مابقی مبلغ قرارداد طی ……. فقره چک به شرح زیر پرداخت می گردد:

-یک فقره چک به شماره ………….. تاریخ ……………………. به عهده بانک …………. شعبه …………….. از حساب جاری ……………….. متعلق به آقا/خانم ………………​………………..

ماده 4- فسخ قرارداد:

شخص ذی نفع می تواند از اخذ خسارت تأخیر انصراف داده و قرارداد را فسخ نماید. مهلت فسخ قرارداد از تاریخ تأخیر حداکثر به مدت ………… روز می باشد که این امر با ارسال اظهارنامه از طریق مراجع قضایی قابل اثبات است. چنانچه ظرف مدت مقرر از تاریخ تأخیر، حق فسخ اعمال نگردد، این حق ساقط شده و شخص صرفاً می تواند خسارت تأخیر را مطالبه نماید. پس از اعمال حق فسخ از سوی یکی از طرفین، طرف مقابل اعم از فروشنده یا خریدار، مکلف است عوض دریافتی را به طرف مقابل برگرداند و عوض پرداختی خویش را نیز دریافت دارد. در این خصوص هر یک از طرفین حق دارد تا زمانی که طرف مقابل نسبت به برگرداندن عوض دریافتی اقدام ننموده، از دادن عوض امتناع نماید (حق حبس) در صورتی که رد عوضین بر اثر کوتاهی و قصور یکی طرفین باشد، طرف مقابل استحقاق دریافت مبلغ …………………… ریال معادل ………………… تومان به عنوان خسارت را از طرف دیگر خواهد داشت.

ماده 5- وثیقه ها و تضمین ها:

خریدار/فروشنده این قرارداد موظف می باشد که جهت تضمین اجرای تعهدات خود مبلغ ………………… ریال معادل ………… تومان سفته را امضاء و تحویل طرف مقابل خود نماید که در صورت انجام تعهدات، تضمینات می بایستی به متعهد عودت گردند و در غیر این صورت به عنوان خسارت قراردادی به نفع متعهدله (کسی که تعهد به نفعش شده) ضبط می گردند.

ماده 6- شرایط قرارداد

1-6- کلیه خیارات خصوصاً خیار غبن هرچند فاحش و افحش از طرفین ساقط گردید (به این معنی است که تمام اختیارات فسخ معامله را از خود ساقط کرده ایم حتی اختیار فسخ به دلیل تفاوت آشکار بین قیمت واقعی مورد معامله و مبلغ تعیین شده که به آن خیار غبن گفته می شود.) و مورد معامله دقیقاً با جمیع متعلقات به رؤیت خریدار رسیده و با اجرای صیغه بیع قطعی، معامله منعقد شده و خودرو به تصرف خریدار داده می شود و با امضاء این قرارداد خریدار اقرار به تصرف آن می نماید.

2-6- مالیات نقل و انتقال به موجب قبض شماره ……………… مورخ …………………………… به بانک …………….. شعبه ……………… پرداخت شده و گواهی عدم تخلف به شماره …………………. رؤیت گردید و مفاصا حساب عوارض شهرداری به موجب فیش شماره ……………….. ملاحظه و کلیه اوراق و مدارک خودرو اعم از ………….. تحویل خریدار گردیده است.

3-6- هزینه نقل و انتقال رسمی خودرو به عهده …………… می باشد.

4-6- طرفین موافقت نمودند که بعد از فراهم نمودن مقدمات نقل و انتقال رسمی، در تاریخ ……………….. رأس ساعت …… در دفتر اسناد رسمی شماره ……….. به آدرس …………………………….​……………………………. حاضر شده و نسبت به انتقال رسمی خودرو اقدام نمایند.

ماده 7- نحوه جبران خسارات:

چنانچه هر یک از طرفین در موعد مذکور در بند 4 ماده 6 در دفتر اسناد رسمی مذکور حاضر نگردد، پس از صدور گواهی عدم حضور دفتر اسناد رسمی، شخص مزبور مکلف است به ازای هر روز تأخیر مبلغ …………………… ریال معادل ……………… تومان به طرف دیگر به عنوان خسارت تأخیر در ایفای تعهد پرداخت نماید.

ماده 8- مرجع حل اختلاف:

در صورت بروز اختلاف بین طرفین آقا/خانم ………………… به نشانی ………………………​……………………………. به عنوان داور مورد رضایت دو طرف به حل و فصل اختلافات طرفین می پردازد.

تبصره 1: چنانچه داور مذکور نخواهد یا نتواند در خصوص اختلاف بوجود آمده داوری و حکمیت نماید، آقا/خانم ……………………….. به نشانی  ……………………………​………………………………………​…………………………… به عنوان جانشین وی به عنوان داور تعیین می گردد.

تبصره 2:  داور مذکور با توجه به درخواست کتبی هر یک از طرفین، مجاز به رسیدگی و صدور رأی خواهد بود و رأی ایشان برای طرفین قطعی و لازم الاجرا و غیر قابل اعتراض است.

ماده 9- نُسَخ قرارداد:

این قرارداد مشتمل بر نه ماده و دو تبصره در تاریخ …../ …../ …..13 به تعداد …… نسخه با اعتبار واحد تنظیم و تمام مفاد و مندرجات آن مورد قبول طرفین واقع گردید.

این سند با حضور:

…………………………….. فرزند ……………. به شماره شناسنامه …………………………… به نشانی ………….

………………………….​…………………………………….​………………………​……………………….​………………………

……………………… فرزند ……………… به شماره شناسنامه ……………………….. به نشانی ………

……………………………​……………………………………….​………………………………………​…………………………..

افراد معتمد خریدار و فروشنده به عنوان شاهد تنظیم، امضاء و مبادله شد.

 

  ​        امضاء خریدار                                       ​                      ​                    امضاء فروشنده               ​                           

امضاء شاهد خریدار           ​                              ​                              امضاء شاهد فروشنده                 ​