نکات حقوقی آپارتمان نشینی

نکات حقوقی آپارتمان نشینی

اجاره پارکینگ و انباری آپارتمان

اجاره پارکینگ و انباری واحد آپارتمان به اشخاص خارج از ساکنین آپارتمان ممنوع است. اما اجاره به هریک از ساکنین آپارتمان امکان پذیر است.

آپارتمان نشینی (حیاط خلوت، زیرزمین و …)

هرگونه تغییر در حیاط خلوت، پاسیو و زیرزمین مشاعی (مشترک) حتی اگر دیگر طبقات دسترسی به آن نداشته باشند منوط به اجازه مالکان مشاعی است.

 

نکات حقوقی آپارتمان نشینی

آپارتمان نشینی (ترکیدگی لوله آب یا فاضلاب)

اگر لوله اختصاصی واحدی نشت کند و به واحد دیگری خسارت بزند، جبران خسارت تعمیر لوله و مرمت خانه به عهده واحدی است که لوله به آن تعلق دارد. اما اگر نشتی از لوله های مشترک ساختمان باشد، هزینه تعمیرات بر عهده همه ساکنین ساختمان است.

 

هزینه حفظ و نگهداری حیاط یا بالکن یا تراس ساختمان

اگر نحوه استقرار حیاط ساختمان یا بالکن یا تراس مجموعه به گونه ای باشد که تنها از یک یا چند واحد مسکونی، امکان دسترسی به آن باشد، هزینه حفظ و نگهداری آن قسمت به عهده استفاده کننده یا استفاده کننده گان است.

 

نکات حقوقی آپارتمان نشینی

اجاره واحد آپارتمان به مجرد

اجاره واحدی از آپارتمان به فرد مجرد که بقیه ساکنین آن خانواده می باشند منع قانونی ندارد و اگر ساکنین مخالفتی با این موضوع داشته باشند، از طریق قانون نمیتوانند در اجاره دادن ملک شخص دیگری اعمال نظر کنند. اما اگر فرد مجرد بعد از سکونت، مزاحمت و آزار و اذیتی ایجاد کند امکان اقدام قانونی از سوی ساکنین وجود دارد.

 

هزینه برف روبی در آپارتمان

پشت بام آپارتمان جزو قسمت های مشترک آپارتمان محسوب می شود و هزینه برف روبی پشت بام بر عهده تمامی ساکنین است.

نکات حقوقی آپارتمان نشینی

مشاعات آپارتمان

قرار دادن میز و صندلی و هر نوع اشیاء دیگر و همچنین نگهداری حیوانات در قسمت های مشترک آپارتمان مانند پشت بام، حیاط، راهرو و … ممنوع است.

 

پارک بدون اجازه در پارکینگ همسایه

پارک بدون اجازه در پارکینگ همسایه خلاف قانون است و مالک می تواند با طرح دعوی در مراجع قانونی، اجاره مدت تصرف را مطالبه کند.

 

هزینه مشاعات آپارتمان

مالک طبقه اول یا همکف آپارتمان نمی تواند به این دلیل که از آسانسور، پشت بام و … استفاده نمی کند، از پرداخت هزینه تعمیرات آسانسور، پشت بام و … خودداری کند.

 

نکات حقوقی آپارتمان نشینی

نگهداری حیوانات در آپارتمان

نگهداری حیوانات در قسمت های مشترک آپارتمان مانند پارکینگ، راه پله و … ممنوع است. نگهداری حیوانات در داخل واحد آپارتمانی نیز اگر به نوعی سلامت همسایه ها را تهدید کند و یا با ایجاد سر و صدا آسایش آن ها را سلب کند، مجاز نیست و امکان طرح شکایت وجود دارد.

 

گذاشتن کفش و جاکفشی جلوی در آپارتمان

گذاشتن کفش و جاکفشی جلوی در آپارتمان ممنوع است. مگر اینکه با تصویب هیئت مدیره برای تمام واحدها کمد مخصوص کفش از یک مدل تهیه و نصب شود.

 

مزاحمت برای همسایه

ایجاد مزاحمت برای همسایه در ساختمان، مجازات ۱ ماه تا ۱ سال حبس را در پی خواهد داشت.

 

نکات حقوقی آپارتمان نشینی

پرداخت نکردن شارژ ساختمان

در صورت پرداخت نکردن شارژ ساختمان و محکومیت در دادگاه، شخص علاوه بر پرداخت مبلغی که از طرف دادگاه به آن محکوم می شود، باید به همان میزان مبلغ محکوم شده جریمه بپردازد.

 

بیمه آتش سوزی ساختمان

مدیران ساختمان با دریافت سهم مربوط به حق بیمه از مالکین، مسئول بیمه کردن کل ساختمان در برابر آتش سوزی هستند. در صورت عدم انجام این کار، مدیر در برابر مالکین مسئول جبران خسارات ناشی از آتش سوزی خواهد بود.

 

شارژ آپارتمان خالی

مالک آپارتمان در صورت نبود سکونت در آپارتمان بهتر است این موضوع را در مجمع عمومی مالکان ساختمان مطرح کند تا با توافق از پرداخت بخشی از هزینه ها معاف شود. عدم انجام این کار ممکن است مالک آپارتمان را درگیر مشکلاتی از جمله پرداخت هزینه قبض آب و گاز مشترک نماید.

 

نکات حقوقی آپارتمان نشینی

تغییر در نمای ساختمان

مالکین آپارتمان بدون موافقت اکثریت دیگر مالکین نمی توانند در نمای خارجی قسمت اختصاصی واحد خود مانند شکل در و پنجره تغییری دهند.

 

ریز حساب هزینه های ساختمان

مدیر ساختمان باید صورت ریز حساب قبوض و سایر هزینه ها را جهت پرداخت در اختیار ساکنین بگذارد و درصورت عدم انجام این وظیفه، ساکنین معترض می توانند تا دریافت ریز حساب از پرداخت بدهی خودداری کنند.

 

هزینه های مشترک ساختمان

پرداخت هزینه های مشترک آپارتمان مانند تعمیر آسانسور و… چه ملک مورد استفاده قرار بگیرد چه نگیرد برعهده تمامی اعضای آپارتمان و الزامی است.

 

پرداخت نکردن شارژ آپارتمان

ترتیب اقدامات برای مطالبه بدهی های ساکن یک واحد از آپارتمان به صندوق ساختمان:

۱- مطالبه با ارسال اظهارنامه رسمی با قید مبلغ بدهکاری از سوی مدیر ساختمان خطاب به بدهکار
۲- قطع آب و دیگر خدمات مشترک ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه
۳- درخواست توقیف اموال از اداره ثبت محل
البته می توان در دادگاه هم طرح دعوی کرد.