ورود خسارت ناشی از وجود گودال بدون علامت و مانع

ورود خسارت ناشی از وجود گودال بدون علامت و مانع

درتاریخ : 1392/04/30 به شماره : 9209970903001224

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 30 بدوی دیوان عدالت اداری صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: تصدیق خسارت، خسارت، شهرداری، مسئولیت مدنی دولت، امور ترافعی، صلاحیت دیوان، محاکم عمومی دادگستری، گودال، کارشناس فنی تصادفات، پیمان‌کار

چکیده رای

جبران خسارت ناشی از وجود گودال بدون مانع و علامت در سطح خیابان‌های شهر، به عهده شخص یا سازمانی است که گودال را ایجاد کرده و مسئولیتی متوجه شهرداری نیست.

رای بدوی

آقای (ح.س.) مدعی شده در تاریخ 22/11/91 اتومبیل تاکسی پراید شماره … وی حین حرکت روبروی پمپ بنزین خیابان محمدعلی جناح در گودالی نیم متری افتاده و سبب خسارت گردیده و چون حفاری انجام شده بدون علامت و مانعی بوده به طرفیت شهرداری منطقه 2 تهران تصدیق ورود خسارت را خواسته است. طرف شکایت طی لایحه شماره … اعلام کرده: اولاً ـ موضوع خواسته حسب مفاد ماده 13 قانون دیوان عدالت اداری ارتباطی با اقدامات و تصمیمات شهرداری از حیث وظیفه و عملکرد ندارد. ثانیاً ـ حسب مفاد دادنامه‌های شماره 199ـ87 و 93ـ80 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، رسیدگی به استحقاق یا عدم استحقاق مالکین اراضی و املاک واقع در طرح‌های دولتی به دریافت معوض یا بهای آن در صلاحیت دیوان عدالت اداری است و خواسته شاکی خارج از مصداق تبصره یک ماده 13 قانون دیوان است. ثالثاً ـ با توجه به متن دادخواست، شکایت نامبرده امری ترافعی است و نیاز به بررسی کارشناس فنی تصادفات دارد و امور ترافعی نیز حسب مفاد آرای وحدت رویه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره‌های 59 ـ71 و 33ـ 75 در صلاحیت محاکم عمومی دادگستری تشخیص گردیده [است]. رابعاً ـ در گزارش پلیس و کروکی مطروحه نامی از شهردای برده نشده بلکه تمام خطا متوجه پیمان‌کار پروژه خاتم‌الانبیاء آقای (ح) می‏باشد. علی‌هذا و در وضع فعلی قرار رد شکایت صادر می‏گردد. قرار صادره قطعی است.
رئیس شعبه 30 دیوان عدالت اداری ـ مستشار شعبه
محمدی ـ شریفی

 

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.