کشف اموال موضوع جرم

کشف اموال موضوع جرم

درتاریخ : 1392/03/25 به شماره : 9209970222000350

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 20 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: ادله اثبات جرم، اموال موضوع جرم، مال موضوع رشوه، رشوه، کشف، ضبط

چکیده رای

برای اثبات رشوه باید مال رشوه داده شده کشف و ضبط شده باشد؛ لذا صرف ادعای رشوه پذیرفته نیست.

رای بدوی

در خصوص اتهام خانم ف.الف. فرزند م.، 36 ساله، اهل آمل، دایر بر دریافت رشوه (8 عدد سکه بهار آزادی)، با توجه به محتویات پرونده، شکایت خانم الف.الف.، گزارش حفاظت و اطلاعات مجتمع قضایی خانواده، شکایت قاضی مجتمع قضایی خانواده و شورای حل اختلاف که به رسم ایشان رشوه اخذ شده است، اظهارات و دفاعیات بلاوجه متهم در دادسرا، کیفرخواست صادره از سوی دادسرای ناحیه 14 تهران و سایر قرائن لذا اتهام وی محرز بوده و دادگاه به استناد ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری نامبرده را به تحمل پنج سال حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی معادل مال مأخوذه در حق دولت و هفتاد و چهار ضربه شلاق و یک سال انفصال موقت از مشاغل دولتی محکوم می‌نماید. رأی صادره غیابی بوده و ظرف ده روز پس از ابلاغ، قابل واخواهی در همین دادگاه است.
 رئیس شعبه 1126 دادگاه عمومی جزایی تهران ـ درخت پیری

 

رای دادگاه تجدید نظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی خانم ف.الف. نسبت به دادنامه شماره 701201 مورخ 29/9/91 صادره از شعبه 1126 که در مقام تأیید توأم با تخفیف رأی غیابی شماره 701122 مورخ 19/7/89 صادره از همان شعبه که به موجب آن نامبرده به اتهام دریافت رشوه (هشت عدد سکه طلا) به تحمل دو سال حبس تعزیری و 74 ضربه شلاق و یک سال انفصال موقت از مشاغل دولتی محکوم گردیده اعتراضش را وارد دانسته چرا که صرف‌نظر از انکار مشارالیها در تمام مراحل تحقیق و دادرسی، هیچ‌گونه سکه طلایی از وی کشف و ضبط نگردیده لذا مستنداً به بند یک از شق ب ماده 257 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری و اصل 37 قانون اساسی با نقض رأی تجدیدنظرخواسته، رأی بر برائت تجدیدنظرخواه از اتهام انتسابی صادر و اعلام می‌گردد. این رأی قطعی است.
 مستشاران دادگاه شعبه 20 تجدیدنظر استان تهران 
 آروین ـ رضایی

 

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.